Värt en miljon att vara i Almedalen anser Veidekke

Veidekke lägger cirka en miljon kronor på sin närvaro i Almedalen. “Det finns mycket annat vi slänger ner en miljon på utan att få samma pay-back”, säger Lennart Weiss på Veidekke.

Annons:


Från Veidekke är det 40 personer på plats under Almedalsveckan. Tillsammans gör de hela 14 evenemang under veckan. Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke, tycker inte att det är att överdriva.

Vad ger det er som bolag egentligen?
– När vi drog igång förstod vi inte värdet. Det här är relationsmarknadsföring i sin bästa form och jag är förvånad att våra kollegor inte förstått det.  Vi säljer inget men har en hoper  människor här som hela tiden fånga upp kontakter med människor. Vi åker här ifrån med kontakter och prospekts och leads. Affärer kommer i dragsuget efter.

Men alla här vet väl vilka Veidekke är. Hur mycket bygger ni varumärke här för de som ska köpa era bostäder?
– Det är inte så självklart som du tror, än i dag springer jag på folk som inte vet vilka vi  är. Sverige är stort och alla har inte huvudstadens perspektiv. Jag får fem, tio affärsinspel under en vecka som denna.

Ge exempel på det?
– Häromdagen var det en person som var på ett av våra seminarier om billiga bostäder och hade en mallad produkt som vi var intresserade av. En annan var på möte om segregation och hade tekniska lösningar på hur man kan bygga på fastigheter. Här finns tiden och ett andningshål och det är jävligt roligt också. Som vår Super Tuesday med 400 personer som kom i ett skyfall.

Ok, vad kostar hela kalaset?
– Inte så mycket som du tror. Vi har inga konsulter, jag och Linda Jonsson gör det mesta själva. Det som kostar är förstås hyra för lokaler, boende och mat. Spegelsalen här tar 300 000 kronor. Totalt landar vi väl på runt miljonen. Det finns många andra saker vi slänger ner en miljon på utan att få lika mycket pay-back på.

Det motsvarar väl bara försäljningen av en lägenhet?
– Haha, nej så bra marginaler har vi inte, men säg två.

Annons: