Fastighetsägarnas Martin Lindvall ser en stor risk att fler barn vräks till följd av den tuffa ekonomin. Arbeta proaktivt, är hans uppmaning.
Förra året slog Kronofogden larm. Fram till 2016 minskade antalet barn som vräkts från sina hem. Sedan ändrade kurvan riktning. Antalet barn som berördes av vräkning var under förra året 575, vilket är tre fler än året innan. Enligt Kronofogden berodde vräkningarna nu i större utsträckning på en försämring av ekonomin. Därför är oron stor att siffrorna nu ska eskalera. Från flera håll väcks krav på vräkningsförbud för barnfamiljer. Något som Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna, starkt avråder ifrån.
– Alla är överens om att barnperspektivet är oerhört centralt. Men en lösningsorienterad diskussion måste fokusera på långsiktigt hållbara rutiner och regelverk som balanserar skydd och skyldigheter för flera aktörer. Det förloras i kraven på den form av kvarboendegarantier som ett vräkningsförbud ibland tolkas som. Fel utformat skulle det till och med kunna motverka ett barnperspektiv, säger Martin Lindvall.
Men utvecklingen oroar.
– Att varje kommun utarbetar rutiner och avsätter resurser för vräkningsförebyggande insatser är ett hygienkrav. Men de bör även säkerställa att det fungerar och att de aktivt samverkar med kommunens hyresvärdar och aktörer inom civilsamhället för att tidigt kunna avstyra potentiella avhysningsärenden, säger Martin Lindvall.
Då är en aktiv samverkan med hyresvärdar och aktörer inom civilsamhället viktigt.
– Det håller inte att avvisa ”orosanmälningar” från fastighetsägare som agerar enligt skolboken och tidigt uppmärksammar uteblivna hyresbetalningar.
Fastighetsbolag har berättat att sådant bemötande blivit vanligare. Han har förståelse för att hårt belastade socialförvaltningar försöker undvika att öppna nya ärenden i onödan.
– Problemet är att de då kommer in för sent när det är allvar.
Lika viktigt, menar Martin Lindvall, är att fastighetsägare själva aktivt förebygger avhysningsärenden som beror på betalningssvårigheter.
– Etablera en fungerande samverkan med socialtjänsten och ideella organisationer på orten som arbetar med stöd, flagga tidigt när hyror betalas sent eller inte alls och var lyhörd för problem som hyresgäster själva signalerar.