[ Annons ]

Köpstarka hushåll inför julhandeln visar Svenska Handels konsumentindikator Köpsuget. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år samtidigt som dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året. I år visar indikatorn också att var femte planerar att köpa sina julklappar online.
Publicerat 19 november, 2013

Var femte planerar att köpa julklappar på nätet

Köpstarka hushåll inför julhandeln visar Svenska Handels konsumentindikator Köpsuget. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år samtidigt som dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året. I år visar indikatorn också att var femte planerar att köpa sina julklappar online.

Svensk Handels konsumtionsindikator – Köpsuget – fortsätter att stiga och landar i november på plus 16.

[ Annons ]

– Köpsuget har stärkts ytterligare i november. Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.

I november månads konsumentundersökning har Svensk Handel även ställt frågor om den stundande julhandeln. Majoriteten av konsumenterna kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än som planerar att öka dem.
– Jag tror att konsumenterna har blivit mer eftertänksamma i julhandeln. Jag tror det ligger i tiden att ge personliga present som håller längre. Hellre kvalitet än kvantitet. Även när det gäller julmaten har vi blivit mer kräsna med våra val, säger Magnus Kroon.

Hållbarhetsaspekten är viktiga både för julmat och för julklappar enligt konsumenterna. Över hälften, 51 procent av konsumenterna, anser att miljö- och hållbarhetsaspekten är viktig vid köp av julmat, motsvarande siffra för julklappar är 42 procent. E-handeln har utvecklats starkt och det blir allt mer populärt att handla varor på nätet på grund av bekvämlighet och utbud. Var femte konsument planerar i år att handla sina julklappar på nätet. Enligt HUI Researchs prognos som publicerades tidigare i november kommer årets julhandel omsätta 66 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,5 procent jämfört med förra året.


[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]