Vapiano slår till på rätt lokal

Vissa kedjor är flexibla i sin etableringsstrategi. Espresso House har caféer på mellan 10 och 387 kvadratmeter. Restaurangkedjan Vapiano däremot ställer samma krav på storlek var de än öppnar.

Annons:

Annons:


– Vi har samma koncept överallt, och det kräver minst 700 kvadratmeter, gärna mer. Det är ganska stort för en restaurang, så det är inte alltid så lätt att hitta lokaler som passar, men det är ett krav som vi inte kan gå ifrån, säger Christian Lagerlöf, vd för Vapiano i Sverige.

Kedjan, grundad i Tyskland, växer så det knakar. Mellan 2010 och 2011 ökade Vapianos omsättning i Sverige med 17 procent till 122 miljoner. Prognosen för 2012 pekar på en bit över 200 miljoner. Kedjan har idag cirka 130 restauranger runt om i världen varav sex finns i Sverige, men siktet är inställt på mellan 15 och 20 restauranger. Efter Täby Centrum i augusti i år är ambitionen att öppna en första restaurang i Göteborg, och Christian Lagerlöf vet exakt vilka lokaler han är ute efter.

– Vi ska ligga i bra citylägen med en bra kombination av tre kundkategorier – de som shoppar, jobbar eller bor i området. Det är viktigt eftersom vi har öppet sju dagar i veckan och vill få en bra beläggning över veckans alla dagar. Sen vill vi att lokalerna är ljusa och öppna. Allt det här gör självklart att det blir tufft att hitta bra lokaler.

De letar inte aktivt eftersom de vet vad de vill ha, och för att de perfekta lokalerna inte finns ännu. Istället har de etablerat kontakt med flera fastighetsägare för att kunna slå till när den perfekta lokalen väl dyker upp. Det var just så det gick till när kedjans senaste restaurang öppnade i Skrapan på Södermalm i Stockholm efter att fastighetsägaren Vasakronan tagit kontakt med Vapiano.

Att komma på plats var en omfattande process. Lokalerna hade inte använts för restaurangverksamhet tidigare och behövde därför förses med nödvändig köksutrustning.

Det var egentligen inget problem för oss eftersom vi ändå alltid sätter in vår egen utrustning. Det, och inredningen är våra stora etableringskostnader. Sen är det en förutsättning för oss att fastighetsägaren står för en hel del av de övriga investeringarna, säger Christian Lagerlöf.