[ Annons ]

Johan Kleveland, förbundsjurist på Fastighetsägarna. Foto: Fastighetsägarna.
Publicerat 1 juli, 2022

Välkomnar statligt register för bostadsrätter

Regeringens särskilde utredare Bengt Kjellson föreslår ett statligt register över alla bostadsrätter. Johan Kleveland, förbundsjurist på Fastighetsägarna, menar att förslaget är bra och nödvändigt för bostadsrättsmarknaden.

Den 1 juli tog bostadsminister Johan Danielsson emot betänkandet Ett register för alla bostadsrätter. Där föreslås att pantsättning av bostadsrätter i fortsättningen ske genom registrering i ett nytt statligt register, både för bostäder och lokaler. Lantmäteriet föreslås som ansvarig myndighet.

– Ett offentligt register över bostadsrätter innebär en ökad säkerhet för enskilda köpare av bostadsrätter men det ökar också möjligheterna att förebygga och upptäcka brott säger bostadsminister Johan Danielsson.

[ Annons ]

Johan Kleveland, förbundsjurist på Fastighetsägarna Sverige, har suttit med som i expert i utredningen.

– Drygt 40 procent av alla lägenheter är bostadsrätter och bostadsrättslån står för en betydande andel av de svenska hushållens skuldsättning. Det är därför viktigt att dessa lån får samma säkra hantering som lån med fastigheter som säkerhet, säger Johan Kleveland

Han konstaterar att brister i säkerheten vid hantering av panter vid lån till bostadsrätt kan leda till stora förluster för enskilda bostadsrättshavare eller bostadsrättsföreningar och riskerar en sämre regelmässig behandling av bostadsrättslån

– Förslaget om ett offentligt bostadsrättsregister är därför bra och kommer skapa förutsättningar för bättre ordning på bostadsrättspanter. Bostadsrättsregistret kommer säkerställa att bostadsrätt betraktas som en trygg säkerhet vilket är en förutsättning för marknaden av befintliga bostadsrättslägenheter och nyproduktion av bostadsrättslägenheter, säger Johan Kleveland.

Enligt förslaget ska en köpare av en bostadsrätt anmäla sitt köp till det nya registret och om bostadsrätten pantsätts för ett lån ska banken notera pantsättningen i registret. Bostadsrättsföreningar kommer även i fortsättningen att föra sina egna förteckningar över föreningens lägenheter och sköta medlemskapsprövningar, men behöver inte längre sköta panthanteringen.

– På sikt kommer risken för felaktiga pantnoteringar att minska med det nya panträttsregistret. Det kommer leda till minskad risk för ekonomisk skada som kan drabba bostadsrättsföreningar och enskilda personer, säger Johan Kleveland.

För att det ska fungera menar Johan Kleveland att det är viktigt att det förslag som slutligen läggs fram till riksdagen inte innebär att bostadsrättsföreningar drabbas av onödig administrativ börda eller ökad risk. I betänkandet, som nu går ut på remiss, föreslås att registret upprättas under en tolvmånadersperiod som inleds den 1 juli 2024.

På HSB är man, även om man välkomnar mer ordning och reda, något mer skeptiska. Johan Nyhus, förbundsordförande HSB, menar att utredningen borde fått andra direktiv. 

– Det hade varit önskvärt med en djupare analys av problembilden innan utredningen tillsattes, för att kunna ge de direktiv som bäst fångar det man vill uppnå. Att bygga upp ett statligt register med detaljerade uppgifter om bostadsrättslägenheter, bostadsrättsföreningar och bostadsrättshavare är en stor apparat. Det kan bli dyrt och administrativt krångligt och nyttan behöver motiveras tydligt. Vi föreslog tillsammans med övriga bostadsorganisationer en moderniserad lösning för panthantering som vi anser hade varit att föredra framför ett statligt register, säger Johan Nyhus.

Han tror inte att ett bostadsrättsregister kommer att vara det som stoppar aktörer att använda bostadsrättsföreningar som ett verktyg i brottsliga syften.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]