Väla Centrum avslöjar hemligheten bakom topplacering

Väla Centrum har årets nöjdaste hyresgäster för köpcentrum. Det visar den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik som presenterades idag av CFI Group, Fastighetsägarna Sverige och HUI Research.

Annons:

Annons:


Väla Centrum i Helsingborg har parkerat på topp. Det är tolfte året i rad som köpcentrumet toppar mätningen av nöjdast hyresgäster i Fastighetsbarometern Butik med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 86.

– Vi är oerhört stolta och glada över att vinna förstapriset för 12:e året i rad! Vår butikspersonal är det viktigaste vi har och deras nöjdhet betyder mycket för vårt fortsatta arbete. Vårt mål är att ständigt utvecklas och detta bekräftar vår starka tro på värdet av att omsätta idéer till verklighet. Vi satsar verkligen på att göra, att våga prova nytt och att vara kreativa. Tillsammans med våra hyresgäster skapar vi ett levande, inspirerande centrum med kundupplevelsen i fokus, säger Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum.

På plats för att ta emot priset och berätta om vad som utgör den, enligt dem själva, alldeles speciella Väla-andan var Skandia Fastigheters Anna Rosenberg, ansvarig för event och information samt Joachim Hero, biträdande centrumchef.

Den största hemligheten först:

– Vi bjuder på sjukt mycket godis, berättade Anna Rosenberg.

Joachim Hero menade att man lägger ner mycket kraft på att få personalen som jobbar i de olika butikerna att trivas. Här har man bland annat satsat på en ny lounge för samtliga som jobbar i centrumanläggningen. Där kan medarbetarna äta sin lunch, duscha om man cyklar till jobbet eller bara umgås.

– När man frågar ”Var jobbar du?” så får man nu oftast svaret ”Jag jobbar på Väla”, och sen säger man att det exempelvis är på Kappahl. Det är ett kvitto på att vi har lyckats.

Ett annat exempel på hur man försöker skapa en intim vi-känsla är hur man konsekvent använder personal från Väla, alltifrån butiksanställda till väktare, som modeller i magasin och annan kommunikation. Anna Rosenbergs ansvarar för att det alltid ska hända något på Väla – alltifrån konserter och modevisningar till giftermål.

– Det var 130 par som sökte för giftermål i Väla där vi stod för allt. Vi intervjuade alla och föll tillslut på paret som så länge försökt få barn och nu ville bara ville få ett tillfälle att sluta tänka på det. Och i somras fick de sitt första barn, sa Anna Rosenberg.

Annars har det skett en marginell nedgång i den generella sammanvägningen för Nöjd-Kund-Indexet för Fastighetsbarometern Butik, där kundnöjdheten sjunkit med en enhet till ett betyg på 72 på en 100-gradig skala. Nedgången beror dock främst på förändringar i deltagande centrum, då NKI för de centrum som deltagit både i år samt föregående år totalt sett är oförändrat.

Fredrik Luttropps, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group, analys av vad som driver butikshyresgästernas nöjdhet är att centrumledningens betydelse för nöjdheten ökar. Det innebär att centrumledningens kundorientering och tillgänglighet får en än mer avgörande roll för centrumets fortsatta framgång.

– Digitaliseringen har skapat helt nya konsumtionsmönster där fler och fler butiker ser över sina koncept. För att kunna svara upp mot butikshyresgästernas förändrade behov är kontinuerlig dialog avgörande. NKI-undersökningar är ett viktigt verktyg för att ge fastighetsägarna kunskap om vilka områden som är viktigast att prioritera och utveckla för butikshyresgästerna, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Annons: