Mernosh Saatchi. Foto: Johan Bergmark.
Publicerat 15 september, 2017

Utmanaren

En stark drivkraft att visa att det går att bygga snyggt, billigt och kompakt, drev Mernosh Saatchi, entreprenör och grundare av reklambyrån Humblestorm, till att starta bostadsbolaget Popup House. Men idén att bygga med containrar skulle visa sig bli allt annat än enkel att genomföra.

– Ska vi inte starta ett bolag? Ska vi inte se om vi kan bygga i containrar?

[ Annons ]

Året är 2014. Mernosh Saatchi sitter tillsammans med kollegan Albert Åkerman i bilen på väg hem från ett möte. De har nyss besökt en av reklambyrån Humblestorms kunder i Amsterdam. Vad som samtidigt fångat deras intresse är ett antal bostadsområden i landet som har byggts upp av containrar. De fascineras av den tilltalande arkitekturen och att det faktiskt går att bygga attraktiva bostadsområden av containrar. Men framförallt, att det går att göra det riktigt snyggt.

Hemma i Sverige växer behovet av att snabbt få fram bostäder. Genom så kallade tidsbegränsade bygglov för bostadshus har regeringen velat minska behovet av permanenta bostäder och göra det lättare för kommunerna att komplettera beståndet. Men kritikerna tycker att de modulbaserade bostäder som byggs i Sverige är för fula och av dålig kvalitet.

Mernosh Saatchi var övertygad om att det skulle gå att göra bättre.

– Vi började skissa på en egen produkt utifrån vår vision om att göra något helt nytt. Målet var att ta fram en högkvalitativ bostad i en container. Det skulle bli något mer än bara en bostadsmodul, säger Mernosh Saatchi.

– Hade jag haft lite insyn i fastighetsbranschen och vetat hur tufft det skulle bli, då vet jag inte om jag skulle ha kastat mig in i det här, så här i efterhand, säger Mernosh Saatchi. Foto: Johan Bergmark.

Hon har en lång erfarenhet som entreprenör och av att leda idédrivna och kreativa projekt. Som 22-årig elektroingenjörsstudent på KTH i Stockholm fick hon tillsammans med några studiekamrater en juniortraineeplats på Microsofts marknadsavdelning. Några månader senare hade de tagit över större delen av bolagets marknadstjänster och startat reklambyrån Humblestorm med Microsoft som första kund.

– Vi befann oss mitt i IT-boomen. Jag kunde inte programmera men visste att jag ville starta ett bolag. När marknadschefen på Microsoft gick på föräldraledighet såg vi vår chans. Egentligen var det rätt vågat att låta ett gäng 22-åringar ta över.

När studiekamraterna hoppade av bestämde hon sig för att driva vidare byrån som idag omsätter drygt 75 miljoner kronor. 2008 utsågs hon till Årets Entreprenör och fick kort därefter ett samtal från Moderaternas dåvarande kommunikationschef Per Schlingmann. Han ville erbjuda Mernosh Saatchi en plats i dåvarande statsminister Fredrik Reinfelds framtidskommission där nio externa ledamöter från näringsliv och offentlig sektor skulle delta för att gemensamt hitta sätt att främja företagsklimatet i Sverige.

– Jag minns att jag undrade varför han ringde just mig. Men efter ett tag insåg jag att jag var tjej, ganska ung, har invandrarbakgrund, är mamma och entreprenör. Jag är inte lesbisk, men annars checkar jag i ganska många boxar. På så sätt var jag väl en bra person att ha med, säger Mernosh Saatchi och skrattar.

Vi kan snacka oss varma hur mycket vi vill om att Sverige ska bli det nya Silicon Valley, men allt handlar ju egentligen om bostadsfrågan.

I framtidskomissionen fick hon en inblick i det politiska spelet. Företagarfrågan låg på bordet, men hur skulle Sverige kunna locka fler talanger och skapa ett attraktivt företagsklimat om inte bostadsfrågan löstes?

– Vi kan snacka oss varma hur mycket vi vill om att Sverige ska bli det nya Silicon Valley, men allt handlar ju egentligen om bostadsfrågan. Vi kan inte attrahera företag, studenter och talanger om det inte ens går att flytta hit. Det går ju knappt att bo kvar!

Hon kände väl igen problematiken i det egna bolagets rekryteringsprocess. Mernosh Saatchi har alltid velat rekrytera från hela landet, men boendefrågan visade sig nästan alltid bli ett hinder.

– Jag funderade vidare på om vi faktiskt skulle dra igång våra planer på att bygga bostäder i containrar. Men skulle vi göra det så skulle vi göra det riktigt ”poppigt”. Vi ville förändra fastighetsbranschen på samma sätt som Happy Socks förändrat strumpbranschen, säger Mernosh Saatchi.

Idén var enkel. Containerbostäderna skulle vara mindre än ett vanligt studentrum, lyxigt inredda med svenskproducerade kvalitetsmaterial och fler gemensamma ytor. Att sedan få in näringslivet på ett hörn skulle göra att hyrorna kunde hållas nere samtidigt som det skapade en marknadsföringsplats för bolagen som ville nå studenter.

– Tänk bara på alla kortbolag och banker. De skulle kunna ”branda” allt mot en lägre hyra för studenterna. Varför inte sälja ut hela tvättstugan till ett vitvaruföretag som får sponsra med sina produkter?

Målet var inte att tjäna pengar eller att bygga ett stort och häftigt bolag. Vad Mernosh Saatchi ville göra med Popup House var att visa branschen vad som faktiskt var möjligt. Men det var svårare än vad hon kunnat ana.

– Jag kan knappt räkna hur många gånger som jag har tänkt att ”det här är helt sjukt” eller ”så här får det bara inte gå till”.

– Det måste finnas ett mod hos tjänstemän och politiker att tänka nytt, säger Mernosh Saatchi. Foto: Johan Bergmark.

Trots att byggloven var tillfälliga och containerkonstruktionerna enkla att producera fanns det en rad bygglovsregler att ta hänsyn till. Behovet var skrikande, men ändå var det små detaljer som kunde stoppa bygglovet. Mycket tror hon beror på en ovilja från tjänstemännen att våga tänka nytt och att våga testa.

– I vårt fall pratar vi om tillfälliga bostäder som det finns ett jättebehov utav. Här kan vi visa på kvalitet, på att det är snyggt och på att studenter vill bo där. Vi har avtal med universitet, men ändå får vi svaret att ”just den här grejen får man inte göra”. Vadå inte får? För att man aldrig har gjort så på 150 år? Det är inget permanent bygge, låt oss testa! Men tyvärr är vi inte en tillräckligt stor aktör för att kunna driva frågan, då får man bara släppa det.

Ytterligare ett hinder har varit att hitta mark där de tillfälliga containerbostäderna ska stå. Trots att kommuner tipsat om planlagd mark som inte ska användas på tio år, vill de privata atörerna inte upplåta den till något annat projekt under tiden.

– Det kan handla om en liten asfaltsplätt som vi lovar att återställa tills dess att den ska användas. Vi kan till och med betala för att få nyttja marken tillfälligt och de som äger den behöver inte göra något alls. Allt detta erbjuder vi, men ändå blir det alltid nej. Det gör mig uppriktigt ledsen.

Vad tror du skulle krävas för att någon av markägarna faktiskt skulle ta in er?
– Det sorgliga är att jag inte tror att det skulle krävas mycket alls. Det skulle räcka med en eller två drivna personer som tänkte ”det här är en bra sak, det här borde vi göra”. Svårare än så är det inte idag.

Jag förstår att vi måste ha ett ramverk och en hård kvalitetskontroll, men Sverige ser inte längre ut som det gjorde när regelverken bestämdes.

I flera kommuner har nya idéer och tankesätt för ett ökat byggande börjat växa fram. Men Mernosh Saatchi tror att fler måste våga ta in nya kreativa idéer som utmanar de tidigare arbetssätten.

– Fler måste våga investera i att arbeta på ett annat sätt. Men att ta in nya idéer som utmanar de gamla kräver investeringar i både pengar, energi och prestige. Jag förstår att vi måste ha ett ramverk och en hård kvalitetskontroll, men Sverige ser inte längre ut som det gjorde när regelverken bestämdes. Det måste finnas ett mod att tänka nytt.

Hon ser en stor skillnad bara mellan de kommuner som hon själv varit i kontakt med.

– Vissa kommuner tolkar ett regelverk på ett sätt medan en annan tolkar exakt samma regelverk på ett helt annat sätt. Luleå är ett gott exempel där man har lyckats med att tänka nytt. De har till och med byggt en strand mitt i staden!

Mernosh Saatchi märker ändå av att det finns en stor nyfikenhet i branschen och att mycket håller på att hända. De större fastighetsbolagen är intresserade av föreläsningar om Popup House, men innan det första projektet är färdigbyggt har de inte velat berätta om idéerna som då bara skulle vara en ”pappersprodukt”.

Idag är bygget av de 40 första containerbostäderna igång i Huddinge kommun och förhoppningen är att kunna visa upp det för intresserade inom bygg- och fastighetsbranschen.

– Målsättningen är att politiker, kommuner och markägare ska bli inspirerade. Och kanske kan vi visa att det faktiskt går, bara man tänker nytt.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]