Svensk detaljhandel invaderas just nu av handlare och investerare. Under de tre första kvartalen 2011 gjordes investeringar av detaljhandelsrelaterade fastigheter på närmare en miljard euro i Sverige. I nio fall av tio var åtminstone ena parten en internationell aktör. Detta visar en ny rapport från Jones Lang LaSalle.
Det är en tredubbling från 2009 då motsvarande andel var 30 procent, och 70 procent år 2010. Bland köparna under första halvårets investeringar i år var 74 % utländska, att jämföra med 36 % helåret 2010. Under 2009 gjordes inga utländska investeringar i svensk detaljhandel.
Även Sveriges goda tillgång till handelsfastigheter av hög kvalitet lockar utländska investerare, enligt rapporten Sweden Retail Report 2011 från Jones Lang LaSalle. Inte bara investerare lockas till Sverige, utan även dynamiska internationella varumärken börjar göra intåg på den svenska marknaden. Några exempel är spanska Desigual och amerikanska Hollister inom mode, samt norska XXL Sport och franska Decathlon inom sport och fritid.
De senare fokuserar på ett brett utbud och låga priser, vilket talar för en betydligt tuffare konkurrens för befintliga aktörer. En liknande utveckling som den vi sett inom hemelektronik är att vänta, med bättre utbud och priser för konsumenten men lägre vinster och risk för utslagning för handlarna.
Hittills i år är det bara Storbritannien och Tyskland som haft större investeringar inom detaljhandeln än Sverige.