[ Annons ]

Det går bra för såväl butikshandel som partihandel och e-handel. Det visar Svensk Handels kartläggning av handelsföretagen.
Publicerat 2 juni, 2014

Uppåt för svensk handel

Det går bra för såväl butikshandel som partihandel och e-handel. Det visar Svensk Handels kartläggning av handelsföretagen.

Svensk Handel har kartlagt nyckeltalen hos över tusen medlemsföretag och resultaten är positiva.

[ Annons ]

– Mer än tre fjärdedelar av företagen i undersökningen visar upp ett positivt nettoresultat. Det är ett styrkebesked för svensk handel, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Kartläggningen visar också att e-handeln är fortsatt stark, med bättre resultat än både parti- och detaljhandeln.
– Ingen behöver längre ifrågasatta att det kan vara lönsamt att satsa på e-handel. Trots att många e-handlare fortfarande befinner sig i ett uppstartsskede visar branschen redan upp svarta siffror, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Nyckeltal: Partihandel             Detaljhandel              E-handel                  
Rörelsemarginal 4,4 % 3,3 % 4,2 %
Avkastning eget kapital 14 % 11,4 % 19,6 %

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]