Uppåt för omsättningen i Sveriges stadskärnor

Utvecklingen i landets stadskärnor har varit gynnsam. Framförallt i små och medelstora städer där både service, handel och antalet arbetstillfällen ökat. Det visar WSP:s rapport Cityklimatet som gjorts på uppdrag av Fastighetsägarna.

Annons:

Annons:

Annons:


I takt med att svenskar handlar mer och efterfrågar fler servicetjänster öppnar allt fler butiker, caféer och restauranger och annan serviceverksamhet i stadskärnorna. Det är framförallt inom café och restaurangnäringen som tillväxten har skett. Svenskarna konsumerar mer mat utanför det egna hemmet, vilket också har lett till att det mellan 2012 och 2017 skapats cirka 1400 nya arbetstillfällen.

– Det är en långsam strukturomvandling av stadskärnan som vi bevittnar. Människor går ner på stan för att ta en fika, umgås, prova tröjan och se färgvalen på soffan som man har hittat på nätet. Nu är vi mer ute efter inspiration och upplevelser när vi går på stan, än att uträtta ett specifikt ärende, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Syd, i en kommentar.

Det går däremot sämre för sällanköpsvaruhandeln i stadskärnan, vars tillväxt förflyttats till e-handeln. Handeln på nätet har växt med 15–16 procent per år och numer handlar 66 procent av svenskarna på nätet varje månad.
Trenden pekar också mot att gränsen mellan e-handeln och den fysiska butiken alltmer suddas ut, och olika försäljningskanaler stödjer varandra. E-handelsbolag öppnar fysiska butiker, och upplevelsen i den traditionella butikshandeln fortsätter på nätet, visar rapporten.

– Vi har sedan många år tillbaka sett en utveckling där sällanköpshandeln är under press, medan dagligvaruhandeln, restaurang, hotell och övrig service tar marknadsandelar. Caféer och restauranger blir både fler och omsätter mer än tidigare. Detta är en utveckling som bidrar till att urbanisera och förtäta våra stadskärnor samtidigt som staden som mötesplats förstärks, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Advisory.

De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling 2016/2017:
1. Falköping 6,0%
2. Sundsvall 5,4%
3. Värnamo 4,5%
4. Simrishamn 4,5%
5. Borlänge 4,3%
6. Eslöv 4,1%
7. Gislaved 3,9%
8. Piteå 3,8%
9. Kalmar 3,6%
10. Södertälje 3,6%

Riksgenomsnittet för handelns utveckling var under året 2,4%.

Annons: