De vill ta på produkterna innan de köper, har avancerade tekniska kunskaper och förväntar sig en underhållsupplevelse i samband med shopping. Så är framtidens konsumenter enligt en ny undersökning från fastighetsrådgivaren CBRE.
Nästan nio av tio i åldrarna 16 till 24 år anser att den fysiska butiken är viktig för deras shoppande på internet. Samtidigt är den här åldersgruppen mycket mer insatt i digital teknik än äldre åldersgrupper och är dessutom benägna att via bloggar och sociala medier läsa produktrecensioner och ta reda på var produkten är billigast. Det visar en ny undersökning från CBRE där 10 000 personer i 10 olika europeiska länder tillfrågats kring deras shopping vanor.
Underöskningen visar också att unga vuxna är de mest frekventa shopparna oavsett inköpsmetod.
– Unga shoppare vill fortfarande gärna kunna ”röra vid och känna på” produkten. Det är uppenbart att den fysiska butiken fungerar som ett komplement till onlinehandeln och i många fall får agera visningsrum. Det är fortfarande viktigt att ha en stark hyresgästmix som ger både kvalitet och valuta för pengarna men centrumcheferna bör även investera i butiksstrategier och digital teknik. Inslag som biografer, digitala väggar och användningen av surfplattor inne i butiken bidrar till känslan av en heldagsupplevelse, säger Peter Gold, Head of EMEA Cross-Border Retail, CBRE.
Unga vuxna shoppar även oftast inne i stadskärnan eller på huvudgator eftersom det är lätt att ta sig dit och de flesta inte har egen bil. För dem är också underhållning, fritidsaktiviteter och serveringsmöjligheter viktigare. Nästan hälften av 16–24-åringarna anser att aktiviteter som biografer och bowling är viktiga eller väldigt viktiga för shoppingupplevelsen. Den sociala aspekten, att träffa och tillbringa tid med vänner (inte nödvändigtvis för att shoppa), är också av större betydelse för låginkomstkonsumenter. I framtiden, enligt undersökningen, kommer shopping på stora köpcentrum, även utanför stan, att bli allt viktigare för unga människor. En fjärdedel av de tillfrågade mellan 16 och 34 år handlar oftare på stora köpcentrum, jämfört med bara 12 % av de tillfrågade mellan 55 och 64 år.
– Shoppare kan nu via mobila enheter få tillgång till rabattkoder, använda sociala nätverk för att dela feedback, göra prisjämförelser och till och med beställa online när de befinner sig i köpcentrumet. De här verktygen har verkligen rotat sig hos yngre shoppare som börjar använda sig av tekniken för att planera sina köp och hitta de bästa priserna. De vill ha och förväntar sig kvalitet, men är inte beredda att betala en förmögenhet, säger Peter Gold, Head of EMEA Cross-Border Retail, CBRE.