Trikåfabriken i Hammarby sjöstad.
Publicerat 21 januari, 2019

Två stora kontorsuthyrningar i Hammarby Sjöstad

Svenska institutet (SI) och Region Stockholm kommer att flytta in fastigheterna Trikåfabriken 9 respektive Luma 1 som byggs om av Fabege.

Arbetet att förlänga tunnelbanan i Stockholm är igång. Blåa linjen kommer förlängas från Kungsträdgården via Södermalm till Hammarby Sjöstad. Stadsdelen får två nya tunnelbanestationer, Gullmarsplan och Sickla Kanal. Framtida goda kommunikationer, i kombination med områdets höga miljöprofil lockar nya kontorshyresgäster.

[ Annons ]

–   Vi ser ett ökat intresse för Hammarby Sjöstad. Det är roligt att även stora organisationer ser Hammarby Sjöstad som ett attraktivt alternativ, säger Andreas Malmsäter uthyrningschef på Fabege.

I Trikåfabriken 9 som kommer omfatta ca 17 000 kvm kontorsyta och står färdig andra halvåret 2019 har redan Naturvårdsverket och Hyper Island tecknat hyresavtal. Nu är det också klart att Svenska institutet flyttar in. Byggnaden, som stod klar 1928 och då huserade Trikåtillverkaren Albert Terberger AB, ska bli ett landmärke i Hammarby Sjöstad med sin bevarade originalfasad i tegel och tillbyggnad i trä och cortenplåt.

–   Vi har valt Trikåfabriken för de möjligheter som finns att utforma en dynamisk och flexibel arbetsplats som passar våra arbetssätt och som öppnar för nya sätt att samverka med andra. I valet av nya lokaler har även miljöhänsyn vägt tungt, säger Torgny Hagelin, chef för avdelningen för ledning och styrning, Svenska institutet.

En liten bit bort i Luma 1, kommer Region Stockholm att etablera sitt projektkontor för tunnelbanan.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]