Stiftelsen Momentums verksamhet omfattar ett antal samarbeten med föreningar i områdena Rosengård och Nydala-Hermodsdal-Lindängen. Här läsambassadörna från Tillsammans i Förening framför de samlade barnen i Lindängens amfiteater. Foto: André de Loisted
Publicerat 5 februari, 2024

Trianons och MKB:s investering: ”Affärsmässigt att satsa på barnen”

Trianon och MKB ger varje år fyra miljoner kronor till lokala föreningar. Bland annat har man i samarbetet med Momentum bidragit till att motverka kampanjen mot den svenska socialtjänsten.

På sistone har flera av landets största medier rapporterat om de så kallade hälsofrämjarna på Lindängen i Malmö. I den särskilt utsatta stadsdelen har de nått ut till hundratals kvinnor och på så sätt lyckats motverka effekterna av den uppmärksammade påverkanskampanjen mot den svenska socialtjänsten.

En sak är mindre känd: att det är två fastighetsbolag som finansierar en avgörande del av verksamheten. 

[ Annons ]

Det sker genom stiftelsen Momentum, som startades 2020 då privata Trianon och kommunala MKB gick in med totalt 42 miljoner kronor. Syftet är att förbättra villkoren för barn under tolv år i områden där bolagen har sina innehav genom att finansiera lokala föreningars verksamheter.

Vi är långsiktiga ägare i områden som polisen klassar som utsatta, säger Anna Heide som är affärsutvecklingschef på Trianon.

Det finns flera fördelar med att ha sina sociala investeringar i just en stiftelse, menar Anna Heide som är affärsutvecklingschef på Trianon, styrelseledamot i stiftelsen Momentum och dessutom har en bakgrund inom kommunala MKB.

– Det finns alltid en risk att sponsring dras in i sämre tider, men eftersom våra pengar är låsta i stiftelsen så kan vi dela ut fyra miljoner varje år oavsett ekonomisk situation, säger hon.

Det finns alltid en risk att sponsring dras in i sämre tider.

Enligt Heide var det några av Trianons största aktieägare som initierade den sociala miljoninvesteringen.

– Vi är långsiktiga ägare i områden som polisen klassar som utsatta. Då ligger det i vårt intresse att satsa på de områdena och på människorna som bor där, säger hon.

I vissa delar är den affärsmässiga logiken tydlig – trygga områden får bättre rykte vilket i sin tur ökar värdet på fastigheter. Hyresgäster som trivs är dessutom mindre benägna att flytta vilket ger mindre kostnader för in- och utflyttningar och ökat trygghetskänslan i området, förklarar Heide.

Däremot kan det vara svårt att mäta effekterna av sociala insatser.

– Om exempelvis läskunnigheten hos barn ökat, beror det då på att vi har ordnat högläsning på barnens fotbollsträningar eller är det för att det kommit nya lärare till barnens skolor? Men även om det ibland är svårt att härleda de exakta effekterna så är det affärsmässigt att satsa på barnen i våra områden, säger Anna Heide.

Även om det ibland är svårt att härleda de exakta effekterna så är det affärsmässigt att satsa på barnen i våra områden.

För Momentums del handlar det mycket om att skapa nära relationer med de föreningar man stöttar. Därför cyklar stiftelsens medarbetare ofta ut för att besöka föreningarnas verksamheter och skapa relationer med personerna som driver dem. Tanken är att se vad föreningarna redan är bra på och fråga dem på vilka sätt de behöver stöd.

– Vi lyssnar in, och sedan kommer vi kanske med ett mindre förslag till utveckling, en liten tvist, säger Maria Tengroth som är verksamhetsansvarig på Momentum och en av två halvtidsanställda.

Maria Tengroth har kvar sin anställning hos MKB som strategisk koordinator och lånas ut på halvtid till Momentum. Hon lyfter fram brottningsklubben Malmö Tigers med träningslokaler i Rosengårds centrum som ett exempel.

– De har redan en bra verksamhet för barn och unga men så tänkte vi, hur kan de bidra till att skapa mer trygghet i området? Då frågade vi dem om de kunde lägga en fysträning på ett utegym i området. På så sätt skapades en positiv social verksamhet ute i det offentliga rummet samtidigt som föreningen syntes och kom i kontakt med fler barn. Just att arbeta mer uppsökande är en sak vi gärna ber föreningarna om, säger hon.

Vi lyssnar in, och sedan kommer vi kanske med ett mindre förslag till utveckling, en liten tvist, säger Maria Tengroth som är verksamhetsansvarig på Momentum. Foto: MKB Fastighets

Hälsofrämjarna på Lindängen, som med informationsmöten kunde motverka kampanjen mot socialtjänsten, är annorlunda av två skäl. Dels för att den riktas mot mammor och alltså kommer barnen till del indirekt. Och dels för att Momentum inte har någon direkt påverkan på verksamheten.

– Där var det mer att vi såg en redan väldigt bra verksamhet som hade svårt att hitta finansiering. Så där stöttar vi en befintlig verksamhet.

Maria Tengroth, som tidigare bland annat arbetat inom UD och med omvärldsanalys på Sydsvenska Handelskammaren, tycker att det är passande att det är just fastighetsbolag som står för den hör typen av sociala investeringar.

– Det är naturligt att fastighetsbolag är långsiktiga, de vill ju själva vara kvar i områdena länge och har både incitamenten och kunskaperna, säger hon.

Även Trianons Anna Heide menar att bostadsbolagens personal har en unik inblick.

– Vi finns ju på plats och vet vad som händer. Vi kan se att en viss plats är otrygg för många och kan då be någon att lägga en fotbollsträning där för att skapa flöde. Och vi känner barnen i områdena, säger hon.

Det är en kompetens att kunna sålla bland föreningar, man måste granska dem och deras verksamhet så att man inte ger pengar till någon som är oseriös.

Med tanke på de förutsättningarna, och vinsterna i att öka tryggheten i sina områden, så menar Anna Heide att fler fastighetsbolag borde starta sociala verksamheter.

Vi talar om bolag som kanske främst är bra på att förvalta fastigheter – finns det några risker när man går in i det här, att man gör fel saker?

– Det är en kompetens att kunna sålla bland föreningar, man måste granska dem och deras verksamhet så att man inte ger pengar till någon som är oseriös. Mitt råd är att man ska ta sig ut och träffa dem och se deras verksamhet på plats. Man kan också ta hjälp av kommunens fritidsförvaltning som ofta har koll på föreningar, säger Anna Heide.

Andra tips handlar om att vara noggrann med uppföljningar – att se vad föreningarna använder pengarna till.

Ska man tänka på att anställa socionomer eller andra med just den typen av kompetenser?

– Nej det behöver man kanske inte göra, ofta finns det redan mycket kompetens inom ett fastighetsbolag. Men är man ett litet bolag så kan man kroka arm med något större, exempelvis ett allmännyttigt bolag som ofta har god kännedom om sina områden.

Till sist manar Anna Heide till att sätta upp realistiska mål.

– Att inte förvänta sig att man ska göra för stora saker eller se resultat direkt. För det här tar tid och kräver tålamod, säger hon.


Stiftelsen Momentum Malmö

Bildades 2020. Då satsades 42 miljoner kronor, hälften kom från MKB och hälften från Trianon-sidan, varav 9 miljoner från bolaget och resterande från dess ägare: Briban invest, Olof Andersson Förvaltnings AB, Cedelma och Grenspecialisten.

Stiftelsen delar varje år ut cirka fyra miljoner kronor och har två halvtidsanställda.

Verksamheten riktas i första hand mot barn under tolv år i stadsdelarna Nydala, Hermodsdal, Lindängen och Rosengård. Samtliga återfinns på polisens lista för särskilt utsatta områden.

Källa: Stiftelsen Momentum Malmö

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]