I Västerås var man tidigt ute med e-hemtjänster. Man står inför samma utmaningar som de flesta kommuner. Enligt beräkningarna kommer det att finnas 50 procent fler Västeråsare över 80 år 2029.
Publicerat 16 oktober, 2013

Tekniken frigör händer i hemtjänsten

I Västerås var man tidigt ute med e-hemtjänster. Man står inför samma utmaningar som de flesta kommuner. Enligt beräkningarna kommer det att finnas 50 procent fler Västeråsare över 80 år 2029.

De ekonomiska kalkylerna pekar på nyttan av omsorg via bredbandet. Varje investerad krona beräknas ge fem kronor tillbaka. Men Maria Gill, projektledare för projektet Viktig (Västerås IKT i gemenskap) betonar att det inte i första hand är den krassa ekonomin som styr.

[ Annons ]

– Med tekniken kan vi frigöra tid för händer, där händer verkligen behövs, säger Maria Gill.

I Västerås använder man flera olika lösningar, bland annat samma typ av natt-tillsyn som nu testas i Växjö (sidan 68). Här tjänstgör också Giraff, en 1,5 meter hög robot med ”ansikte” i form av en videoskärm där hemtjänstpersonal syns. Fjärrstyrd av hemtjänstpersonalen kan den rulla runt i hemmet, kolla läget och prata med de gamla via skärmen.

Många ryggar säkert för en framtid med robotar hemma hos de gamla. Men Maria Gill menar att de äldre hon möter snarare ser möjligheterna. Som att själva kunna välja när de ska gå på toaletten, tryggt förvissade att någon – i det här fallet hemtjänstpersonal på en skärm – väntar utanför dörren om något skulle hända. Stefan får hjälp vid sex tillfällen om dagen. Tre av gångerna kommunicerar han via Joice, en lättanvänd fjärrkontroll, som gör det möjligt att genomföra ett videosamtal.
– Tidigare kom hemtjänsten hem till mig sex gånger om dagen och jag kände att det blev ett jäkla spring, för att uttrycka mig på ren svenska. Jag tycker om hemtjänstpersonalen jättemycket men för mig räcker det att de är här tre gånger om dagen. Självklart känns det skönt att få vara lite mer självständig.

I Västerås har bostadsbolaget Mimer,- staden och Mälarenergi stadsnät (i rollen som kommunikationsoperatör) utvecklat ett fritt välfärdsbredband för att underlätta för e-hemtjänst. Idén är att individen inte själv ska behöva lösa bredbands-anslutningen för att kunna ta del av välfärdstjänster. Om kunden redan betalar för triple-play-tjänster väljer man ändå välfärdsbredbandet parallellt med detta, eftersom det anses säkrare.
– Men framförallt ger det oss som kommun en möjlighet att stå för hela leveransen av e-hemtjänst. Vi kan teckna avtal med en leverantör och ställa de krav som e-hemtjänst behöver, säger Maria Gill.

För de elektroniska tjänsterna betalar man samma pris som för motsvarande fysisk tjänst.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]