Som kontorshyresvärd kan du bara vinna på att ta en aktiv roll i dina hyresgästers omställning till ett nytt kontor. Satsa rätt på dina kontor och få nöjdare kunder, längre kontrakt och ett starkare varumärke.
Publicerat 12 december, 2013

Tänk längre och tjäna mer på dina kontor

Som kontorshyresvärd kan du bara vinna på att ta en aktiv roll i dina hyresgästers omställning till ett nytt kontor. Satsa rätt på dina kontor och få nöjdare kunder, längre kontrakt och ett starkare varumärke.

Hur nöjda dina kontorshyresgäster än är tar ett kontrakt förr eller senare slut, och då gäller det att dina lokaler fortfarande håller måttet i konkurrensen om kunderna. Årets NKI-undersökning, gjord av Fastighetsägarna och CFI Group, visar att fastighetsägarens service, image och flexibilitet är avgörande faktorer för kontorshyresgästers nöjdhet, och i förlängningen även lojalitet och betalningsvilja. Allt fler fastighetsägare inser att en bra affär handlar om mer än att få ett kontrakt påskrivet och intar därför en mer rådgivande roll när hyresgästerna vill förändra sina lokaler. I vilken ände börjar man då om man haft en trogen hyresgäst i flera år och plötsligt står med tomställda lokaler i en åldrande fastighet?

[ Annons ]

– Det första steget är att formulera en långsiktig idé för hur fastigheten ska stå sig i framtiden – oavsett hur långt kontrakt man får med en hyresgäst. Det menar Marco Checchi, affärsansvarig på Stockholmsbyrån BSK arkitekter som bland annat utformar kontorslösningar i samarbete med både hyresgäster och fastighetsägare.

Vilka långsiktiga miljömål ens fastighet ska ha, och vilken typ av kund man allra helst vill locka är viktiga frågor att fundera igenom för att så småningom kunna utforma ett koncept för sin fastighet.

Klicka på bilden för att se den som en större PDF.
Klicka på bilden för att se den som en större PDF.

– Idag arbetar man mycket med att skapa ett varumärke kring själva byggnaden, det ger en enorm utväxling på kvadratmeterpriset, säger Marco Checchi.

En trend på stark frammarsch inom kontorsutformning är det aktivitetsstyrda kontoret – ett begrepp värt att lägga på minnet. Modellen att utforma kontor efter medarbetarnas behov istället för efter kvadratmeterkostnaden per anställd är nämligen på väg att ersätta det klassiska, öppna kontorslandskapet. Kort sagt handlar det om att modernisera för bättre affärer, och här har fastighetsägare mycket att tjäna på att ta en aktiv roll i utformningen av kontoren för sina existerande och potentiella hyresgäster.

–?Att gå över till ett aktivitetsbaserat arbetssätt är en jättekomplex omställning för hyresgästen. Fastighetsägare som tar en aktiv, rådgivande roll i arbetet och kan leda sina kunder genom processen får i utbyte längre kontrakt, nöjdare kunder och ett starkare varumärke.

För ett par år sedan slog trenden ner som ett bombnedslag i fastighetsbranschen. Ett uppmärksammat exempel i sammanhanget är Vasakronans aktivitetsstyrda huvudkontor i Stockholm som BSK ligger bakom. (Se några av Vasakronas lösningar i illustrationen på förra uppslaget.) Här arbetar ungefär 220 personer, och inte en enda har en fast arbetsplats. I december förra året var förvandlingen färdig. Sedan dess har Vasakronan tagit emot fler än 2?000 besökare för rundvandring i de öppna och i stort sett papperslösa lokalerna. Idag kan medarbetarna välja var de vill arbeta för stunden utifrån vilken typ av arbete det handlar om, vilket ökat både effektiviteten och interaktionen mellan kollegorna.

–?Hävstångseffekten av ett optimerat kontor överväger kostnaderna. Kan man höja effektiviteten med 5 procent så uppväger det en högre lokalhyra med råge.

Ett av Marco Checchis tips till den som tar hjälp av externa konsulter är att ställa krav på mer än att det ska se snyggt och häftigt ut. Fastighetsägare kan absolut ställa krav på arkitekten om att satsa på energieffektiviseringar. Det gör redan hyresgästerna. Företagen har blivit mer professionella i de här frågorna, och som fastighetsägare måste du driva på den utvecklingen snabbare än efterfrågan.

Så säkrar du täckning i byggnaden

Fler och fler företag går helt över till mobil telefoni. Men samtidigt har den nya generationens mobildatanät allt svårare att tränga in i byggnader. Energisnåla byggnader med tjocka väggar och energiglas med beläggning av metaller skapar problem.

När hyresgästen klagar på att samtalen ständigt bryts håller det inte att bara hänvisa till operatörerna. Med störningsfri uppkoppling får du både nöjdare hyresgäster och om det vill sig väl, en extra inkomst. Lösningen är att bygga ett eget nätverk av antenner anslutna till en basstation.

Finns det många användare kan det vara möjligt att få en operatör att ta investeringen. Men det finns en nackdel med denna finansieringslösning. Byter man hyresgäst är det en fördel att inte ha nätet låst till en viss operatör. Flera tekniska lösningar är på gång som kommer att göra installationen billigare. Intelligenta fönster där glaset självt fungerar som mottagare och sändare finns i forskningsstadiet. Ericsson lanserade nyligen den lilla radioenheten ”Radio Dot” – inte är större än en brandvarnare och som har den stora fördelen att den går att ansluta till basstationen via det nät av ethernetkablar som redan finns i byggnaden.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]