Foto: Johan Bergmark.
Publicerat 22 november, 2017

”Tajmingen är nu, annars blir man överkörd”

Många hyresgäster kommer inom kort få ett smörgåsbord av digitala tjänster. Enligt Daniel Lindén, strateg på analysföretaget Kairos Future, är proptech snart inte bara ett modeord utan verklighet. Men fastighetsägaren måste ta kontroll över situationen och agera, inte reagera.

Hur mår digitaliseringen inom fastighetssektorn för tillfället?

[ Annons ]

– Den är vid ett skifte. De senaste åren har fokus legat på driftoptimering. Nu står vi inför en affärsoptimerad digitalisering. Fastighetsägare, om de är snabbfotade och medvetna, kan skapa helt nya affärer med hjälp av digitala lösningar som kopplar upp och dockar in sig i omvärldens system.

Hur ser detta ut konkret? Ge ett par exempel på klockren och välfungerande proptech.
– Tänk att du har ett par skidor, men att du bara använder dem ett par veckor per år. Då erbjuder fastighetsägare en tjänst där du kan magasinera dina skidor någon annanstans än källarförrådet, och sedan få dem levererade till fjällen när du behöver dem. Och när du inte använder dem kan de hyras ut till någon annan.

Skulle fastighetsägarna kunna ta hand om processen själva?
– I teorin ja. I praktiken nej. Kompetensen och förståelsen för de digitala logikerna är låg i branschen. Man måste ha bättre kompetens för att ens se de här möjligheterna.

Så varje fastighetsbolag bör så fort som möjligt anställa någon som har koll på detta och påbörja arbetet?
– Ja. Dels för att man själv ska förstå logikerna, men också för att man ska kunna föra bra samtal och skapa de här affärerna. Jag tror att det är onödigt för fastighetsbolagen att satsa på logistiken. Det är viktigare att bygga förtroende hos leverantörer av tjänster som hyresgästerna kan dra nytta av. Tredjepartsföretag kan stå för logistiken.

Plattformsföretag, menar du?
– Ja, precis. Och här är det viktigt att fastighetsägarna inte bara lämnar ifrån sig ansvaret. Man ska utveckla plattformen tillsammans. En framgångsrik utveckling bygger på ett välfungerande ekosystem där alla tjänar på det. Och förutsättningarna blir ju bara bättre ju längre tiden går, när man får mer data och kunskap.

Och sedan finns det pengar att tjäna?
– Ja, kan man erbjuda sina hyresgäster livskvalitet och friktionsfrihet i vardagen finns det självklart möjlighet till affärer. Men tajmingen är nu. Annars blir man överkörd av något som redan är klart. Bygg smått och testa saker i praktiken. Jobba explorativt i det lilla, skala det som funkar och omvärdera och lägg ned det som inte funkar.

Vilka är de strukturella utmaningarna?
– Det saknas mekanismer för att få ihop flödena. Här uppstår friktion i dag. Det sker leveranser hela tiden, och i de flesta fall är fastighetsägarna inte ens medvetna om att det sker. Visst, man kan se det som att det inte är fastighetsägarens problem, men här finns också en stor affärsmöjlighet.

Och de affärsmässiga utmaningarna?
– Det svåra är att skapa grundläggande förståelse och tillit mellan branscherna, för att kunna bygga någonting gemensamt.

När börjar hyresgäster efterfråga techprop-hus?
– Om två år. Om tio år har alla fastigheter det i någon form. I de befintliga fastigheterna sker förändringen gradvis, med några förändringar här och där. Nya hus kan man optimera till ett servicebaserat leverne från början.

Så det är bråttom om man vill vara med på tåget från början?
– Ja, gör man ingenting på det här området nu så kommer man hamna på efterkälken och inte kunna ta del av de fantastiska lösningar som kommer att finnas. Det här kommer av sig själv. Frågan är vilken roll du vill ha.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]