Foto: Sofia Sabel
Publicerat 18 januari, 2017

Ta tid för innemiljön

Fastighetsägare som inte kan tillgodose en bra innemiljö lär förr eller senare få reda på det. ”Ta klagomål på allvar, och tänk efter innan du köper in dyra konsultutredningar”, tipsar docenten Lars Ekberg som i vår leder en kurs i innemiljö.

En bra inomhusmiljö är där folk inte fryser, men det ska inte heller vara för varmt. Det är detta som är fastighetsägarens dilemma – att kunna skapa ett klimat och en inomhusmiljö där många ska samsas. Utöver detta ska det såklart vara en god luftkvalitet, relativt luktfritt och man ska inte behöva oroa sig för hälsan. Dessutom ska det vara en bra belysning, bra ljudmiljö och en god akustik.

[ Annons ]

Så sammanfattar Lars Ekberg hur en optimal innemiljö bör vara. Han är docent i installationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och har genom åren sett många exempel på hur eftersatt omtanke om innemiljön lett till tråkiga och kostsamma utgifter.

 Investerar man i inomhusmiljö från början slipper man allt som oftast problem på längre sikt.

– Investerar man i inomhusmiljö från början slipper man allt som oftast problem på längre sikt.

Besparingarna kan enligt Lars Ekbergs erfarenhet handla om allt från småsummor till mångmiljonbelopp. Han råder därför den som förvaltar en fastighet att träna upp en uppfattning om vilka olika faktorer som kan och bör mätas i olika situationer, för att sedan kunna köpa in den mest lämpliga typen av utredning från en tredje part. Just detta får deltagarna öva på under en innemiljökurs som Lars Ekberg leder till våren.

– Deltagarna får lära sig vad myndigheterna föreskriver som tvingande krav och allmänna råd och vad det finns för andra riktlinjer från exempelvis Energi- & Miljötekniska Föreningen. Vi går igenom grunderna inom området inneklimatteknik och mätning av viktiga inneklimatfaktorer. Syftet är inte att deltagarna ska bli mätexperter, snarare få en känsla för hur komplicerat det kan vara att mäta, för att det ska bli lättare att beställa in den lämpligaste utredningen i olika situationer.

När hyresgäster upplever problem med innemiljön är kommunikationen mycket viktig, även om man inte kan erbjuda en lösning på studs. Lars Ekberg uppmanar fastighetsägare att ta klagomål på allvar, dokumentera vem som sagt vad och återkoppla till hyresgästen om vad som händer.

– Då får man försöka förklara förutsättningar och varför miljön är som den är och varför fastigheten kanske beter sig på ett visst sätt.  Chansen att hyresgästen blir nöjd ökar om man kan ge ett trovärdigt besked. Nöjda kunder bidrar till gott rykte som i sin tur ger positiva effekter och ökar det ekonomiska värdet.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]