Allt fler svenskar handlar på nätet – men för lägre summor och allt oftare utanför Sverige. ”Det är oroväckande”, säger säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för augusti månad till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med augusti 2023.
Dessutom är det en uppryckning jämfört med juli, då omsättningen minskade med 1 procent. Samtidigt är den genomsnittliga totala köpesumman låg – det lägsta augustisnittet sedan mätningarna startade 2020.
Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent.
– Intresset för e-handeln är alltså enormt, men givet det tuffa ekonomiska läget håller konsumenterna betydligt hårdare i plånboken. Handelslandet Sverige behöver en vitamininjektion, vi hoppas på kraftfulla och mer frekventa räntesänkningar under hösten, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ett annat dilemma är att fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar från utlandet och i synnerhet då lågprisaktörer.
– Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Utöver att konsumenter riskerar att köpa produkter som kan vara direkt farliga slår det också hårt mot näringsidkare i Sverige, som omöjligt kan, eller ens vill, konkurrera med de kinesiska onlinejättarnas låga priser.
En av de största anledningarna till kinesiska bolagens låga priser är att de inte följer rådande EU-lagstiftning.
– Vi fortsätter att bedriva ett intensivt arbete tillsammans med våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor. Det tjänar såväl konsument som handelsföretag på, säger Per Ljungberg.