46 000 personer samlas för invigningen av Sveriges nya nationalarena med artister som Tommy Körberg, The Hives och Roxette. Friends Arena, med en kapacitet för 65 000 personer, är byggd för alla typer av evenemang. Nu är frågan om den gigantiska produktionen blir lönsam.
Publicerat 27 oktober, 2012

Storstilad invigning av Sveriges nya nationalarena

46 000 personer samlas för invigningen av Sveriges nya nationalarena med artister som Tommy Körberg, The Hives och Roxette. Friends Arena, med en kapacitet för 65 000 personer, är byggd för alla typer av evenemang. Nu är frågan om den gigantiska produktionen blir lönsam.

2009 tog kronprinsessan Victoria första spadtaget till den nya arenan i Solna i Stockholm. Nu tre år senare står byggnaden färdig och är redo att invigas.

[ Annons ]

– Sveriges nya arena invigs av en magnifik föreställning som innehåller något av det bästa som Sverige kan erbjuda. Föreställningen innehåller uppträdanden som överraskar publiken och vi hoppas att den skapar många nya minnen, säger Thomas Perslund, vd för Friends Arena.

Inför invigningen har biljettförsäljningen initialt gått långsamt. 35 000 biljetter har sålts och 11 000 delats ut till sponsorer. Diskussionen i media har handlat om arenans möjligheter att bli lönsam även i framtiden.

– Det är klart att det är en utmaning. För oss är det viktigt att inte bara fokusera på evenemangen utan också få en daglig verksamhet som fungerar. Det är också viktigt att samverka med området och till exempel Mall of Scandinavia när det öppnat, säger Thomas Perslund.

I arbetet med arenan har de inspirerats av USA och arbetar utifrån en annan affärsmodell där de försöker samarbeta mer med sponsorer och evenemangsarrangörer. Ett exempel är Cisco mobile som blir ett lokalt socialt nätverk där besökare kan hitta sina vänner, byta platser och beställa mat direkt i mobilen. Arenan ger också besökaren möjlighet att se repriser från till exempel en fotbollsmatch direkt i mobilen under evenemanget.

– Vi har en tv-produktionsstudio i arenan och kommer också kunna spela in och distribuera evenemangen. All teknik finns, sen är det upp till arrangörerna att utnyttja den, säger Thomas Perslund.

Ikväll är arenan fullsatt men om arenans framtid blir lika positiv återstår att se.

– Alla nya arenor har en dipp efter ett tag. Det hade Globen, och det kommer vi också att ha. Men det finns ett stort intresse från arrangörerna, kalendariet är redan välfyllt för nästa år, säger Perslund.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]