[ Annons ]

Det blir Kristianstad och Västervik som gör upp i finalen om titeln Årets stadskärna 2014. Båda kommunerna uppfyller kraven på kvalitetsmärkningen QM samt en pågående stadskärneutveckling flera år bakåt i tiden. Den som gjort de största framstegen kommer att koras till vinnare.
Publicerat 16 april, 2014

Störst framsteg vinner

Det blir Kristianstad och Västervik som gör upp i finalen om titeln Årets stadskärna 2014. Båda kommunerna uppfyller kraven på kvalitetsmärkningen QM samt en pågående stadskärneutveckling flera år bakåt i tiden. Den som gjort de största framstegen kommer att koras till vinnare.

Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut av organisationen Svenska Stadskärnor. Syftet är att premiera den svenska stad som under de närmaste föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling. I år delas priset ut för 20:e året i rad i samband med Svenska Stadskärnors Årskonferens den 21-22 maj. Platsen är Västerås – förra årets vinnare.

[ Annons ]

Av de sökande städerna har juryn i år endast nominerat två till finalen. Valet står mellan Kristianstad och Västervik, två mindre kommuner som åstadkommit stora förbättringar på hemmaplan.
– Visserligen är det bara en som får utmärkelsen Årets Stadskärna, men egentligen är båda städerna vinnare, menar Lena Lindström, juryns ordförande.

För att ens bli kvalificerad till utmärkelsen Årets Stadskärna ska man ha blivit godkänd enligt kvalitetsmärkningen QM, Quality Mark. Dessutom ska samarbetsprocessen, som involverar så gott som samtliga aktörer och intressenter inom området stadskärneutveckling, ha pågått i flera år. Detta för att kunna mäta och utvärdera resultatet av insatserna.

Den stad som bäst uppfyllt kriterierna för utveckling och samarbete blir vinnare. Detta helhetsgrepp visar på insikt om och förståelse för staden som en tillväxtfaktor och magnet, som drar folk och företag till sig. Stadskärnan är stadens ansikte utåt och är en avgörande del för dess varumärke och nyckeln till framgång.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]