Vy från gatumiljö i den södra delen av Äventyrslandet. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Bild: Tengbom
Publicerat 22 oktober, 2024

Storsatsning på bostäder och infrastruktur i Halmstad

Det kommer ske stora förändringar i Hallands residensstad de närmaste åren. Utöver 1 000 nya bostäder handlar det om utbyggd infrastruktur och skapandet av nya stadsdelar.

Fyra stora samhällsbyggnadsprojekt gick på tisdagen ut till samråd: nya bostäder vid högskoleområdet, bostäder vid gamla Äventyrslandet, en detaljplan som möjliggör utveckling av hamnområdet samt detaljplanen för den nya stadsdelen Stationsstaden.

– Vi kliver in i en spännande epok i vår stads historia. Vårt nästa kapitel blir både vackert och hållbart med spännande arkitektur. Vi börjar anpassa vår kostym efter vår ständigt växande storlek och det är efterlängtat, kommenterar Urszula Hansson (S), ordförande vid dagens möte.

[ Annons ]

Högskolan i Halmstad vill tillsammans med det kommunala bostadsbolaget HFAB och privat fastighetsägare utveckla högskoleområdet till ett mer levande och attraktivt campusområde. Det ska ske genom ett tillskott på 475-510 studentbostäder i byggnader om 4-14 våningar i de östra delarna av Halmstad.

Byggnaderna på högskoleområdet ska ha flera funktioner och beskrivs i förslaget som nya kontors-, utbildnings- och bostadshus. De föreslås få aktiva bottenvåningar med entréer mot gatan eller öppna platser. Lokaler för mindre företag, såsom frisörer, studentcaféer, gemensamhetslokaler och cykelparkeringar, placeras på bottenplan.

– Halmstad behöver fler studentbostäder. Att bygga bostäder på området kommer dessutom att göra campus mer levande. Fler människor kommer att vistas där dygnet runt, vilket i förlängningen också ökar känslan av trygghet, säger Urszula Hansson.

Perspektiv över planområdet med föreslagna nya byggnader i gult. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Underlag: Sweco Architects

De grönytor man planerar för i området ska ha flera funktioner. Med närheten till högskolan föreslås innovativa och hållbara lösningar testas. Ett exempel på det kan vara regnbäddar, eftersom de både fördröjer och renar dagvattnet samtidigt som gaturummet får ett grönt inslag.

Vid gamla Äventyrslandet möjliggörs det i en ny detaljplan för upp emot 450-550 nya bostäder, beroende på storlek. Målet i stort är att det nya bostadsutbudet, bestående av radhus och flerfamiljshus, ska komplettera det som redan finns i området dag.

– Området domineras i dag av villor, men vi vill att alla ska ha möjlighet att bo kvar i sitt bostadsområde även om man blir sjuk, äldre, ensam eller bara inte orkar ta hand om en hel villa längre. Det är så vi ska bygga Halmstad, det ska finnas plats för livets alla skeden, säger Urszula Hansson.

Även här är HFAB med för att utveckla den södra delen av området. Det innebär att stadsdelen får fler hyresrätter.

– Vi vill ge fler av våra invånare möjlighet att bo i olika delar av kommunen, därför är det viktigt att bygga hyresrätter i stadens västra delar. Vi vill öka valfriheten för fler av våra invånare, vilket hyresrätter skapar möjlighet för. Att vårt kommunala bostadsbolag är med och bygger är en garant för detta, säger Tania Bengtsson (V), 2:e vice ordförande, i en kommentar.

Det planeras också för stora park- och grönytor i bostadsområdet. Av områdets totalt drygt sju hektar ska två av dem vara park och naturområde. Det görs även plats för Halmstads första mobilitetshus.

Äventyrslandet, sett från sydväst. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Bild: Tengbom

Utskottet beslutade också om samråd för en detaljplan som möjliggör för utveckling av hamnområdet. Med förändringarna blir det möjligt för Hallands Hamnar att ta in mer gods via båt för fortsatt frakt ut i Sverige, och omvänt. Det blir lättare för näringslivet att transportera gods hållbart.

I förslaget ingår ett nytt järnvägsspår och vägar som ska förbättra transporterna till och från hamnen. Planen innehåller även en ny vågbrytare och åtgärder för att skydda området bättre mot framtida översvämningar.

Det fattades även beslut om samråd för Stationsstaden – det största samhällsbyggnadsprojektet i Halmstad i modern tid. Här är målet att skapa en ny hållbar stadsdel runt centralstationen, bland annat genom att minska järnvägens barriäreffekt genom nya säkra passager samt bygga ett nytt resecentrum, där lokalbuss, regionbuss och tågtrafik slås ihop.

Stationsstaden kan rymma mellan 1 500 och 3 000 nya arbetsplatser, beroende på hur ytorna disponeras. Med sitt strategiska läge för pendlare och den nära tillgången till service blir området en plats för företag som söker ett centralt kontorsläge.

Befintliga kulturmiljöer och byggnader ska tas till vara och lyftas fram i den nya stadsmiljön. Den befintliga stationsbyggnaden, ytan framför och parken ingår i riksintresse för kulturmiljövård. Det innebär att stationsbyggnaden, som ägs av Jernhusen, kommer finnas kvar. Både den gamla stationen, ilgodsmagasinet och lokstallet vid Bolmensgatan ska kunna utvecklas med nya användningar och innehåll.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]