[ Annons ]

Visionerna finns redan för hur centrum ska se ut när Staffanstorp får tågtrafik.
Publicerat 4 mars, 2013

Stora planer i Staffanstorp

I Staffanstorp, nummer sex på vår växarlista, har man alltid färdiga planer som byggbolagen kan sätta tänderna i.

Litet, lugnt och lättillgängligt. Tre L som sammanfattar bra varför Staffanstorp är en klättrare på den svenska tillväxtligan. Men, säger Göran Berggren, strategisk planeringschef i Staffanstorps kommun, det är inte bara läget nära Malmö och Lund och idyllen som är vinnarfaktorer –  kommunen har haft en medveten tillväxtpolicy sedan 2004 med arbetsnamnet ”Staffanstorp – framtidens kommun”.

[ Annons ]

– Grunden i detta är att hela tiden se till att det finns planer så att exploatörer kan bygga om intresse finns.

Precis som i Sundbyberg är det politikerna, i detta fall en borgerlig majoritet, som medvetet satsat på ökad befolkning.
– Men kraftig tillväxt är också dyr. Skolor och service till familjer ska locka men intäkterna kommer först senare. Därför har vi byggt upp en infrastrukturfond, en sorts buffert, säger Göran Berggren.
Kommunskatten har man inte höjt – den är fjärde lägsta i Sverige med 29,18.

Det riktiga lyftet får Staffanstorp om Simrishamnsbanan återupplivas. Tåglinjen från Malmö lades ner för 40 år sedan.
– Den står högst på önskelistan men är svår att få ihop. En första etapp från Malmö till Staffanstorp kostar drygt en miljard säger Göran Berggren.

– Vi tror att staten kan gå in med halva beloppet. Nu gäller det att hitta andra finansiärer, till exempel exploatörer som ser möjligheter att bygga längs linjen.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]