Efter att flera aktörer har överklagat beslutet av en miljözon till länsstyrelsen måste nu staden pausa införandet, som egentligen skulle skett vid årsskiftet.
Införandet av Stockholms nya miljözon, som beslutats av Stockholms rödgröna styre, skulle bli världens första miljözon med ett totalförbud mot renodlade bensin- och dieselbilar.
Zonen skulle träda i kraft 31 december 2024, men flera aktörer har överklagat beslutet till länsstyrelsen. Bland de överklagande parterna finns Moderaterna, Kristdemokraterna, samt fastighetsbolag, taxibolag och ett färdtjänstbolag.
Nu har Länsstyrelsen slagit fast att Stockholm behöver pausa införandet av miljözonen tills myndigheten har behandlat överklagan. Det innebär att startskottet för miljözonen förskjuts.
– Partier från vänster till höger i Stockholm har enats om att fasa ut bensin- och dieselbilar i innerstan. Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, kommenterar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv. Lagstiftningen specificerar inte hur lång omställningsperiod som krävs för att få införa en miljözon.
Till Dagens Nyheter säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) att han tycker att hela beslutet om en miljözon måste hävas.
– En miljözon måste ha lagligt stöd, och det är just det som jag och de andra överklagande finner otydligt.
Lars Strömgren å sin sida håller inte med, utan menar att poängen med miljözoner är att göra Sveriges städer friskare.
– Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där, säger han.
Lars Strömgren anser också att staden har gett tillräckligt god framförhållning för företagare och invånare som rör sig i city.
– Målet om en utsläppsfri innerstad lanserades 2021 och miljözonen i city aviserades för över två år sedan. Ingen kan påstå att omställningen av Stockholmstrafiken kommer som en överraskning.
Fakta- miljözon 3
Möjligheten att införa miljözon klass 3 skrevs in i svensk lag 2018. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner i särskilt miljökänsliga områden med tät bebyggelse. Stockholms nya miljözon planeras i ett område där avgaserna gör att luftkvaliteten inte når upp till Världshälsoorganisationen WHO:s riktlinjer för kvävedioxider.
Området inramas av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Allt som ligger innanför de fyra gatorna kommer att tillhöra miljözonen
Det kommer att bli världens första miljözon som enbart tillåter elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6. För tunga fordon tillåts även laddhybrider med utsläppsklass Euro 6.