[ Annons ]

Foto: Shutterstock
Publicerat 25 maj, 2023

Stena satsar på digital inkludering

Nu får alla boende hos Stena Fastigheter tillgång till en kostnadsfri bredbandstjänst. Tanken är att ge alla möjlighet att vara en del av det digitala samhället.

Det är ingen surf i svindlande hastighet som det bjuds på. Det är heller inte tanken med den bastjänst som innebär att alla Stena Fastigheters bostadshyresgäster kan använda 1 Mbit/sekund utan kostnad. Tjänsten, som man kallar Digital Inkludering, har tagits fram i samarbete med Tele2 i syfte att alla ska ha möjlighet att delta i det digitala samhället. Även de som inte har resurser att betala för en vanlig tjänst ska ha möjligheten att kunna utföra nödvändiga ärenden. 

– Kostnaden på internetuppkopplingen ska inte vara det som avgör om du har tillgång till internet i din bostad, för att kunna ta del av grundläggande information från myndigheter eller sitt bostadsbolag. Allt fler tjänster från banker, företag och offentliga institutioner finns nu online. Att inte ha tillgång till uppkoppling i sitt hem, kan skapa ett digitalt utanförskap. Med den här tjänsten kan Stena Fastigheter och Tele2 tillsammans bidra till att minska det digitala gapet, säger Cecilia Fredholm Vaarning, Chef hållbara affärer, Stena Fastigheter.

[ Annons ]

Det krävs att hyresgästen skaffar en router. Men sen är det bara att koppla upp sig fritt.

– Även om det är en låg bredbandshastighet så är den tillräcklig för att kunna surfa på nätet och för att kunna skicka och ta emot e-post. Jag är stolt över att vi tillsammans med Stena Fastigheter kan lansera detta och jag hoppas att fler fastighetsägare tar efter, säger Stefan Petersson, chef för fastighetsägaraffären på Tele2.

Tele2 levererar till idag bredband till ungefär 1.6 miljoner hushåll.  Stefan Petersson menar att en tjänst som denna är ett bra komplement till en öppen nätlösning framför allt i hyresrätter.

– Vi märker att många fastighetsägare går i liknande tankar. Att det finns möjlighet till ett snabbt bredband är en självklarhet idag. Men då behov och betalningsvilja varierar mellan olika hushåll tycker vi att detta upplägg med en enkel inkluderingstjänst för de som vill, kompletterat med ett utbud av mer kraftfulla tjänster för de som har behov av det, är den bästa lösningen i hyresrätter, säger Stefan Petersson.

Cecilia Fredholm Vaarning menar att tillgång till bredband är en standard förväntan från hyresgästerna idag.

– På samma sätt som för elen, så betalar kunden för sin konsumtion till en extern part.  Och nu introducerar vi alltså ytterligare en möjlighet till surf genom tjänsten Digital inkludering, säger Cecilia Fredholm Vaarning. 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]