Det går bra på den europeiska marknaden för Prologis. Över 90 procent av beståndet runt om i Europa är uthyrt skriver bolaget i sin senaste kvartalsrapport. Man ser också en allt starkare efterfrågan på industrilokaler.
Publicerat 8 augusti, 2013

Starkt kvartal för Prologis på den europeiska marknaden

Det går bra på den europeiska marknaden för Prologis. Över 90 procent av beståndet runt om i Europa är uthyrt skriver bolaget i sin senaste kvartalsrapport. Man ser också en allt starkare efterfrågan på industrilokaler.

Det går bra för Prologis enligt bolagets senaste kvartalsrapport som beskriver utvecklingen på den europeiska marknaden. Framförallt är det Köln och Düsseldorf i Tyskland och de södra delarna av Nederländerna som tillsammans med Lyon och Le Havre i Frankrike, Warszawa i Polen och delar av England utmärker sig. Totalt under det andra kvartalet hyrde bolaget ut 786 600 kvadratmeter på den europeiska marknaden varav 267 700 kvadratmeter utgjordes av nya hyresavtal.

[ Annons ]

Den utveckling av positiva hyresnivåer som noterades under årets första kvartal – för första gången på 17 kvartal – verkar hålla i sig. Philip Dunne, ansvarig för den europeiska verksamheten, säger bland annat i ett pressmeddelande att många av Prologis kunder är fortsatt försiktiga givet den pågående lågkonjunkturen i Europa. Trots detta upplever bolaget att det råder en stabil efterfrågan på industrifastigheter och under kvartalet har man lyckats få ett antal långfristiga hyresavtal med positiva hyresnivåer i hamn. Därtill har man också märkt ett ökat intresse från potentiella kunder.

Tidigare i våras rapporterade Prologis att samtliga logistikfastigheter i Sverige på sammanlagt 354 000 kvadratmeter är fullt uthyrda. Allmänt råder en försiktigt positiv syn på den svenska marknadsutvecklingen där även expanderingsplaner finns med i tankarna, allt enligt Prologis Norden regiondirektör Allan Lavén.

Prologis som äger, förvaltar och utvecklar industrifastigheter, finns förutom på den europeiska marknaden även etablerat på såväl de nord- och sydamerikanska som asiatiska marknaderna. Totalt beräknar bolaget att det äger eller har investeringar i fastigheter och utvecklingsprojekt som omfattar drygt 52 miljoner kvadratmeter i 21 länder. Prologis kunder finns främst inom tillverkningsindustri, detaljhandel, transportsektorn och tredjepartslogistik.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]