Städer som är lyhörda för nya trender kommer att vinna kampen om kunderna. Den slutsatsen drar Göran Höckert, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Syd efter nya siffror från organisationens rapport Cityklimatet.
Publicerat 6 oktober, 2015

Stadskärnor måste anpassas till nya konsumtionsmönster

Städer som är lyhörda för nya trender kommer att vinna kampen om kunderna. Den slutsatsen drar Göran Höckert, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Syd efter nya siffror från organisationens rapport Cityklimatet.

Den totala omsättningen i Malmö city minskade med 2,9 procent under förra året. Det är framförallt försäljningen av kläder och skor som har backat medan dagligvaruhandeln har ökat. Det visar rapporten Cityklimatet som WSP har gjort på uppdrag av Fastighetsägarna Syd.

[ Annons ]

Under förra året minskade den totala omsättningen i Malmö city med 2,9 procent. Försäljningen av dagligvaror (exempelvis livsmedel) ökade med 7,3 procent förra året i Malmö city, medan försäljningen av kläder, skor, hem- och fritidsvaror (sällanköpsvaror) backade med 4,9 procent. Det är framförallt beklädnad som tappade, vilket följer trenden på många orter. Café- och restaurangnäringen backade med cirka 0,9 procent. Hotellnäringen låg på ungefär samma nivå som året innan.

– Förra året tappade Malmö city, framförallt inom sällanköpshandeln. Ändå kan vi se att på längre sikt har bortfallet kompenserats av mer upplevelsebaserad konsumtion som café- och restaurangbesök, säger Göran Höckert, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.

När det gäller utbudet i Malmö city är 29 procent av verksamheterna sällanköpshandel. Lika stor andel är caféer, restauranger och hotell. Frisörer, hud och skönhetssalonger och kultursinstitutioner står för 30 procent av utbudet och dagligvaror för 16 procent.

– Det här visar på mångfalden i stadskärnan. Stadskärnan är inte enbart en plats för shopping, utan vårt vardagsrum där vi vill träffas, umgås och uppleva saker. Det här är en trend som vi har sett under en tid nu, människors konsumtionsmönster håller på att förändras och stadskärnan måste anpassa sitt utbud. Det verkar i undersökningen som att den anpassningen har börjat ske i Malmö, säger Göran Höckert och fortsätter;

– Städer som är lyhörda för nya trender och som tillsammans med näringslivet arbetar aktivt för att utveckla stadskärnan kommer att vara vinnarna i kampen om kunderna.

Fakta/Så mycket omsatte några sydsvenska stadskärnor under 2014

Förändring anges inom parantes.

  • Kristianstad: 1831 (+6,2 %)
  • Växjö: 1796 (1,3 %)
  • Malmö: 8932 (-2,9 %)
  • Lund: 3020 (+1,6 %)
  • Karlskrona: 1360 (0 %)
  • Helsingborg: 3005 (-0,5 %)

Fotnot: Siffrorna är preliminära och kan komma att justeras med någon tiondels procent.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]