[ Annons ]

När stora köpcentrum tar över handeln förändras stadskärnan allt mer till ett extra vardagsrum med restauranger och kaféer, skriver SvD. Fastighetsägarna Syd har kartlagt kommersen i 13 sydsvenska stadskärnor.
Publicerat 11 augusti, 2014

Stadskärnan går från shopping till umgänge

När stora köpcentrum tar över handeln förändras stadskärnan allt mer till ett extra vardagsrum med restauranger och kaféer, skriver SvD. Fastighetsägarna Syd har kartlagt kommersen i 13 sydsvenska stadskärnor.

Nu går externhandelsområdena från storskalighet till att locka med mer nischade specialbutiker, som till exempel sko-, kläd- och smyckesbutiker. Inne i stan tas de lediga lokalerna allt oftare över av annan verksamhet som restauranger och kaféer. Även om det totala utbudet inte minskar så förändras stadskärnans karaktär, skriver SvD.

[ Annons ]

Enligt Statistiska centralbyrån lägger hushållen en dryg tredjedel av sin totala konsumtion på olika tjänster, som till exempel resor, en kaffe på stan, middag från thaikiosken, lacka naglarna på salong och städhjälp.

Fastighetsägarna Syd har för femte året i rad kartlagt kommersen i 13 sydsvenska stadskärnor. Traditionellt har man tittat på fyra områden: dagligvaruhandeln, sällanköpshandeln, restauranger och hotell. Nytt för i år är att även annan service som till exempel frisörer, skönhetssalonger, resebyråer, skomakerier och konserter ingår i mätningen.
– I snitt står den servicen för mellan åtta och nio procent av omsättningen i stadskärnorna. Men vi tror att den kommer att växa, eftersom vi inte är i staden bara för att handla utan för att uppleva, säger Göran Höckert, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Syd, till SvD.

Omsättningen för restauranger och kaféer i de 13 städerna har ökat med totalt 900 miljoner kronor under de fem år som mätningen har gjorts. Dagligvaruhandeln har ökat med 200 miljoner, vilket är lika mycket som sällanköpshandeln har backat, och hotellen har ökat med 300 miljoner.

Men de stora köpcentrumen tar efter även den sociala trenden.
– De använder mat och kaféutbud som ett nav och adderar shoppingen till det för att skapa en miljö där människor vill vara. Man vill snarare ha dit kockar som lagar mat än artister som signerar skivor, säger Emma Hernell, expert på konsumtionsvanor hos analysföretaget United Minds till SvD.

Artikeln i SvD.se

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]