Fredrik Wirdenius, Fredrik Uhrbom, Patrik Hedelin och Ragnhild Backman diskuterar handelns framtid med Rudolf Antoni.
Publicerat 11 september, 2018

Spår en fusion av e-handel och fysisk handel

Mer datadrivna erbjudanden och nya sätt att ta betalt för yta. Det var några av lösningarna som dök upp på seminariet ”Det stora detaljhandelsskiftet”. Detta på den nya mötesplatsen Nordic Property Expo.

Kraftigt ökad e-handel och internationell konkurrens innebär stora utmaningar för handeln. Hur axlar fastighetsbranschen detta och inte minst: finns det heliga kor som kan bli nödvändiga att slakta?

[ Annons ]

Det var frågor som Rudolf Antoni, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna GFR, sökte svar på under ett seminarium under tisdagen på Nordic Property Expo i Göteborg.

Det händer mycket och snabbt nu, inledde Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

– Växande e-handel väcker både förvirring och rädsla. Det är en rasande snabb utveckling.

Elisabet Elmsäter Vegsö konstaterade att medias svarta rubriker – ” 5000 butiker försvunnit” – må vara sanna. Men de berättar inte hela sanningen.

– Media lyfter inte alltid det vi behöver veta. Det som inte speglas är att det också kommer till butiker. E-handels företag har nu också butiker i stan. Så utvecklingen är absolut inte nattsvart, sa Elisabet Elmsäter Vegsö.

Men frågorna tornar likväl upp sig i horisonten.

– Kommer vi framöver att prata e-handel och fysisk handel separat? Handel är ju handel. Att skapa en fusion mellan dessa är ett viktigt arbete som pågår just nu.

Elisabet Elmsäter Vegsö viktigaste budskap var att handeln kommer vara viktigare än någonsin för fastighetsägaren.

– Att besöka butiker är fortfarande det viktigaste skälet att folk vill ta sig till stadskärnan. Så tro inte att ni bara ska ta bort handel och ersätta med annat. Det är helhetslösningen ni behöver hitta.

Ett budskap som fick rama in det följande panelsamtalet.

Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan, bekräftade att det är mycket på gång.

– Jag har jobbat med fastigheter länge och kan konstatera att det är ett helt annat samarbete mellan handel och fastighetsägare nu. Och det märks också en något yrvaken insikt hos kommuner att det är viktigt att satsa på en levande stadskärna.

Som exempel på hur man aktivt arbetar med lösningar nämnde Fredrik Wirdenius den stråkanalys bolaget gjort i Malmö.

– En fastighetsägare som får en tom lokal vet precis vad som måste in, vad de som rör sig på gatan saknar.

Men vad saknas egentligen? Variation menade Patrik Hedelin, partner på eEquity.

– Många stora kedjor kör samma överallt det är inte vad kunderna efterfrågar och det är för tråkigt. Det behövs mer skräddarsydda erbjudanden.

Lösningen är att arbeta med mer datadrivna erbjudanden, det skapar mer relevanta erbjudanden menade han.

Ragnhild Backman, VD Backmans Fastigheter, konstaterade att det blir en stor utmaning hur man ska ta betalt för yta.

– När vi inte kan kontrollera var omsättningen sker så är det svårt att prissätta platsen. Att räkna kvadratmeteryta kanske inte längre är relevant. Vi måste börja diskutera nya lösningar.

Kanske är det en av de heliga kor som ska upp till slakt?

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]