[ Annons ]

Rent, prisvärt, bekvämt och ett brett butiksutbud. Men även sociala upplevelser. Det är de viktigaste faktorerna för konsumenterna när de väljer var de ska handla visar en undersökning.
Publicerat 18 november, 2014

Sociala upplevelser viktigt vid val av handelsdestination

Rent, prisvärt, bekvämt och ett brett butiksutbud. Men även sociala upplevelser. Det är de viktigaste faktorerna för konsumenterna när de väljer var de ska handla visar en undersökning.

Majoriteten av europeiska konsumenter, 88 procent, vill ha ett brett butiksutbud och en shoppingupplevelse när de väljer shoppingdestination. Viktigast för samtliga konsumenter är att köpcentrat ska vara rent, prisvärt och bekvämt. Det svarar konsumenter i Sverige och 20 andra europeiska länder som har blivit tillfrågade om sina shoppingvanor av CBRE.

[ Annons ]

Sociala medier är ett sätt hålla sig uppdaterad om specialerbjudanden och events. De som använder sig av sociala medier mest är kvinnor (36 procent) ungdomar 18–24 år (40 procent) och höginkomsttagare (35 procent). Det är dock stora regionala skillnader mellan de yngre konsumenterna. I Tyskland använder endast 24 procent av konsumenterna i Tyskland sociala medier jämfört med 60 procent i Rumänien och 62 procent i Turkiet.

För unga konsumenter, särskilt i Storbritannien och i de nordiska länderna, är nöjen som bio, bowling, gratis WIFI och att köpcentret var en bra mötesplats för att träffa vänner är också viktiga attraktionsfaktorer.

Bra restauranger bidrar till val av plats för sin shopping, särskilt för unga konsumenter mellan 18 och 24 år. För ungefär en tredjedel av brittiska och irländska unga är bra restauranger en extremt viktig eller väldigt viktigt faktor hos en shoppingdestination – jämfört med 21 procent av konsumenterna som helhet.
– Detta resultat går hand i hand med den utveckling vi ser i Sverige där nytillkomna gallerior och köpcentra som Mood och prisbelönta Emporia har fokuserat på ett brett utbud av högkvalitativ mat och dryck. Vår studie visar på vikten av att fastighetsägarna ser till vad deras köpcentra kan erbjuda konsumenterna utöver ren detaljhandel. För att säkerställa en långsiktig avkastning bör man överväga investeringar i faciliteter som tilltalar unga människor, kommenterar Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE Sverige.

21 000 konsumenter i Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Ryssland, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Turkiet svarade i undersökning.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]