[ Annons ]

– Vi kommer att använda den här metoden igen, men med viss vidareutveckling, säger Lina Keilo, HFAB. Foto: Anders Andersson.
Publicerat 27 juni, 2017

Snabbt och säkert med heldigital uthyrning

Bara 14 minuter efter att HFAB släppt 100 lediga lägenheter var samtliga kontrakt signerade av de nya hyresgästerna. Den rekordsnabba uthyrningen var ett resultat av en heldigitalisering av HFAB:s process för att teckna avtal. 

Det var i och med uthyrningen av det nya kvarteret Borgen på Söder i Halmstad som HFAB, Halmstads kommunala fastighetsbolag, för första gången genomförde en helt digitaliserad uthyrningsprocess.

[ Annons ]

– Det är en effektiv, transparent och trygg uthyrningsmetod. Kunderna kan gå igenom processen hemifrån utan att behöva ta sig till ett kontor, säger Lina Keilo som ledde utvecklingen av systemet från HFAB:s håll.

HFAB:s befintliga marknadssystem är utvecklat av it-företaget Momentum. Vidareutvecklingen av de nya funktionerna har gjorts i samarbete mellan bolagen.

– Den stora styrkan är flexibiliteten, systemet kan enkelt formas efter respektive kunds specifika uthyrningsprocess. Det var detta som möjliggjorde projektet tillsammans med HFAB, berättar Momentums vd Richard Durlow och fortsätter:

– För att få ett bra slutresultat är det viktigt att lägga tid på användarvänligheten och inte enbart fokusera på nya funktioner. Vi har fokuserat på att få en enkel process både för befintliga hyresgäster och de som hyr för första gången.

I uthyrningen av Kvarteret Borgen erbjöds kunderna att ta del av utbudet via en lägenhetsväljare på HFAB:s webbplats. I nästa steg signerade de hyresavtal enligt först till kvarn-principen och därefter följde en hyresgästprövning innan lägenhetsavtalet blev gällande. Det krävdes en tredjepartslösning för att den bostadssökande skulle kunna identifiera sig digitalt. Men för användaren är processen ändå enkel.

– Vi har varit mycket måna om att informera ordentligt, bland annat genom en instruktionsfilm där man kan se hur hela processen går till. Vid uthyrningarna behövde vissa användare lite support men den absoluta merparten var införstådda med hur det skulle gå till, till exempel att man skulle ha tillgång till personligt bank-ID, säger Lina Keilo.

Med förmedlingen avklarad för lägenheterna i kvarteret Borgen kommer HFAB och Momentum nu att förädla systemet ytterligare för ännu mer nytta.

– Vi kommer att använda den här metoden igen, men med viss vidareutveckling. På sikt finns det även funktioner att titta på som kan göra den ordinarie uthyrningen ytterligare kundvänlig och ännu mer effektiv, säger Lina Keilo.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]