[ Annons ]

3D-skanning av fastigheter. Foto: Shutterstock
Publicerat 29 januari, 2025

Smarta datatjänster

Fastigheter samlar in mängder med data varje dag. Och fastighetsbolag är även beroende av andras smarta tjänster. Devisen att data är den nya valutan inom fastighetsbranschen är kanske något urvattnad. Men det dyker fortfarande upp nya startupbolag som skapar affärsnytta och underlättar det dagliga arbetet. Här är fem smarta tjänster som är enkla att förstå och använda.

SPARAR TID PÅ DATAINSAMLING

Advicy kan fungera som en digital medarbetare specialiserad på fastigheter. En lösning tydligen så inbjudande att den lockade ur Fredrik Eklund den största enskilda investeringen i SVT:s “Draknästet” någonsin.

[ Annons ]

Den hjälper yrkesverksamma i fastighetsbranschen att snabbt samla in och analysera data, vilket ger beslutsunderlag direkt och minskar behovet av manuellt arbete. Detta gör att man kan fokusera på uppgifter som skapar värde och långsiktig utveckling.

Tidigare tog uppgifter som hyresjusteringar, investeringar eller riskanalyser flera veckor att genomföra. Men bolaget Advicy utlovar att det kan göras på. några minuter med deras tjänst. Detta innebär att beslut kan tas snabbare och baseras på aktuell data. Det ger fastighetsbolag möjlighet att agera proaktivt och ligga steget före konkurrenterna.

– Advicy automatiserar processer som tidigare krävde mycket tid och resurser, vilket leder till stora kostnadsbesparingar. Vi tar över tråkiga och repetitiva uppgifter så att våra kunder kan ägna sig åt strategiskt arbete som utvecklar deras fastigheter, verksamhet och personal, säger Sandra Mobaraki, marknadschef på Advicy.

UPPTÄCK FAROR MED MARK MED HJÄLP AV DATA

Ett förvärv av mark kan innebära flera oväntade fällor. Därför krävs omfattande research innan beslut fattas. Vilka är miljöriskerna med marken? Vad har den för potential? Hur ser demografin ut i området? Finns det risk för översvämningar?

Den typen av information är vanligtvis väldigt tidskrävande att samla in. BoKlok har därför använt sig av Fastighetsloggen, ett relativt nystartat bolag som tillhandahåller dessa tjänster till en bråkdel av den tid det normalt tar.

– Data av den här typen finns såklart tillgänglig, men på flera olika platser, som till exempel SCB, Naturvårdsverket och SGU. Fastighetsloggen samlar all denna data på en och samma plats, vilket jag sparar väldigt mycket tid på. Jag kan till och med se om det finns risk för att vi stöter på arkeologiska fynd. Det ger mig ett bra underlag för djupare analyser innan vi genomför ett köp, säger Jeanette Öhman, affärsutvecklare på BoKlok.

MAXIMERAR LOKALANVÄNDNINGEN

Under lågkonjunkturen har många bolag gått i konkurs och ännu fler har kämpat med likviditeten, när lokalkostnader behöver hanteras. Ett bolag som försöker göra något åt ytsvinnet och hyresgästers överytor är Vakansa, en uthyrningsplattform där förstahandshyresgästen kan synliggöra och tillgängliggöra sina ytor gratis, och även få hjälp med processen så att andrahandsuthyrningen görs på ett korrekt sätt.

– Med Vakansa försöker vi skapa en dedikerad plats för alla former av andrahandsuthyrningar. Syftet är att hjälpa förstahandshyresgäster att kunna sitta kvar i sina lokaler och hyra ut de delar som inte behövs lika mycket just nu. På så sätt hjälper vi även fastighetsägare att säkra sin affär när hyresgäster kan sitta kvar i sina lokaler i stället för att flytta ut eller gå i konkurs. Vi tror att dela lokaler med andra kan göra det billigare för alla, säger Robin Rushdi, grundare och vd på Vakansa.

KOLLAR SÅ ATT FAKTURAN STÄMMER

De senaste åren har röster höjts om outtalade rabattsystem på byggmaterial som leder till högre kostnader och försämrad konkurrens. Det kan exempelvis handla om att en entreprenör får rabatt om den använder material från en viss grossist. Problemet var bakgrunden till bolaget Cost Checks födelse. Idén är enkel. Priset en kund betalar ska inte vara uppblåst av dolda rabatter och kickbacks, säger Cost Checks grundare, Nima Assadi.

– Fakturan läses in digitalt. Produkter som listas på fakturan jämförs mot referenspriser i en databas som bygger på prisuppgifter från tusentals fakturor, öppna prislistor och upphandlingar där man kunnat hämta data.

3D-SKANNING AV FASTIGHETER

Om befintliga ritningar av en byggnad inte stämmer överens med verkligheten kan det skapa problem vid om- och tillbyggnation eller renovering.

Inkorrekta ritningar är ett vanligt problem, eftersom många äldre fastigheter endast har ritningar i pappersformat. Och de har inte alltid uppdaterats efter genomförda entreprenader. Så när projektören för en entreprenad besöker platsen så kan exempelvis väggar, dörrar och fönster vara borta eller ha tillkommit.

Då finns två alternativ. Antingen går man ut och mäter manuellt med tumstock och laser, eller så 3D-skannar man byggnaden.

– Det går till så att vi placerar en 3D-skanner i varje rum. Det ger en exakt kopia av byggnaden med hjälp av miljarder av små mätpunkter, med en träffsäkerhet på åtta millimeter på tio meter. Utifrån det levererar vi 2D-ritningar eller en 3D-modell av byggnaden som kan användas som underlag av projektören för entreprenören, säger Istvan Szabo, vd för 3D-skanningsbolaget Rescan.           

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]