[ Annons ]

Publicerat 24 april, 2013

Skype arbetar i det tysta

– Ljudmiljön är extremt viktigt för ett företag där själva affärsidén är ljudöverföring. På Skypes nya kontor har man lyckats kombinera behov av tystnad med förutsättningar för effektiv kommunikation.

Läget och atmosfären var avgörande när Skype valde att flytta in i Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm. Rent tekniskt var förutsättningarna, för att uppfylla kraven på ljudmiljö, inte de bästa. Men slutresultatet är en miljö som utstrålar design, men som lika mycket handlar om funktion.

[ Annons ]

I den del som numera används som ”chill out” stod tills för 70 år sedan de stora bryggtankarna. Högt i tak och rejäla ekoeffekter med andra ord. Högt i tak är det fortfarande – i dubbel bemärkelse. Här finns det både pingisbord och fotbollsspel, ibland dras filmdukar ner för dataspel i storformat och massmöten via Skype. För att rent bildligt kunna behålla det höga taket – enklast hade varit att lösa akustiken med ett nedpendlat undertak – valde man en relativt komplicerad lösning med akustikputs ovanpå en 40 millimeter välvd stapelskiva.

– Det har varit en ovanligt bra process där fastighetsägaren AFA fastigheter verkligen har bjudit till, säger Peter Sahlin, vd PS Arkitektur.

Tyginklädda absorbenter med utanpåliggande belysning och kabel i orange blir en effektfull dekoration.
Tyginklädda absorbenter med utanpåliggande belysning och kabel i orange blir en effektfull dekoration.

Betydligt dyrare än standard och speciella designlösningar, som kanske inte går att hyra ut till vem som helst. Trots det menar Stefan Hedengren, fastighetschef AFA fastigheter, att det inte är något stort risktagande.

– Något större möjligen, men å andra sidan skulle lokalen ändå totalrenoveras, så merkostnaden blev inte så väldigt mycket högre.

När det finns en tydligt beskriven ljudklass så är det också lättare för fastighetsägaren att prissätta det.

Peter Sahlin betonar vikten av att ha med en akustikkonsult redan från start.

– Med en så erfaren person, som Lennart Nilsson i detta fall, blir det mycket lättare att få igenom lösningar som är dyrare än standardlösningen. Han kan förklara vilken skillnad det kommer att göra i praktiken, men kanske ännu viktigare rent psykosocialt. När det finns en tydligt beskriven ljudklass så är det också lättare för fastighetsägaren att prissätta det, säger Peter Sahlin.

Det mesta är uträknat i detalj för optimal funktion. Som den skillnad det gör att ha 45 millimeters luftspalt mellan absorbent och vägg för att slå ihjäl de djupa frekvenserna i de små telefonhytterna, eller skype booths som det så klart heter här.

För självklart skypas det en hel del. Ute i det öppna kontoret pågår dagliga gruppmöten med medarbetare runt om i världen framför tv-skärmar. Därför är det viktigt att hindra att ljudet transporteras långa sträckor. Tunga textiler  och väggabsorbenter bryter upp ljudet.

–?Vad någon som står 25 meter bort säger är ovidkommande och störande information. Det är också lättare att ta emot ljud när man ser den som talar. Därför är skärmar över ögonhöjd mellan borden egentligen ingen bra lösning.

Men det är inte självklart att allt ljud ska dämpas bort. Är ett rum för dämpat känner man obehag eftersom man hör sig själv för mycket, då blir man för tyst istället. Skillnaden kan vara någon tiondels sekund i efterklang.

Lika mycket handlar det om att hitta balans mellan prestanda och pris.

–?Det är dyrt att komma ner på de riktigt låga ljudnivåerna. Till slut blir det alldeles för kostsamt.

Ett exempel är glasväggarna som delar av lokalen. Det finns speciella ljudglas som är perforerade av mikroskopiska hål som nästan helt släcker ut ljudet. Men där sa AFA-fastigheter stopp. Istället lutar glasväggarna på flera håll så att ljudet går ner i golvet, eller upp i taket, istället för att studsa rakt tillbaka.

Kontoret kom på andra plats i tävlingen Sveriges snyggaste kontor 2011. Men Peter Sahlin menar att ergonomifrågorna trots allt är viktigast för upplevelsen.

–?Ett bra kontor är egentligen inte så mycket det ögat ser, utan det örat hör.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]