Selhalls vd om det senaste äventyret

Relativt nystartade Sehlhall Fastigheter är en av snabbväxarna inom samhällsfastigheter. Men bolagets vd Dan Sehlberg hinner med annat också. Nyligen släpptes hans tredje spänningsroman Brända brev som utgår från ett flyghaveri.

Annons:

Annons:


Från förlaget utlovas en gastkramande thriller i Dan Browns anda. Titeln Brända brev anspelar på de avskedsbrev från omkomna som ibland återfinns vid flygkatastrofer. Dan Sehlberg väver intrigen kring att det finns en mörk andrahandsmarknad kring dessa brev.

Hur kom du på idén att det skulle finnas en sådan morbid marknad?
– Min pappa, som gick bort alldeles för tidigt vid 59, var flygexpert och pilot. Så flyget har alltid legat mig nära. Jag läste en artikel om att människor ibland skriver meddelanden när de förstår att de är på väg att krascha. De skriver på baksidan av en räddningsbroschyr eller river ut en sida ur en bok. Dessa brev hittas sedan vid flygplanskrascher och det visade sig också att det finns en marknad där dessa säljs. Dels på en öppen marknad där breven först nått de anhöriga, det kanske mest kända exemplet är brev från Titanic. Men det som är mer obehagligt är det brev som aldrig når fram. Vid stora flygolyckor på otillgängliga platser tar man ofta hjälp av lokalbefolkningen och då försvinner det saker som sedan säljs.

Det hade annars varit en skruvad grej att hitta på …
– Ja, verkligheten överträffas som så ofta dikten. Men i min bok drar jag det betydligt längre med ett sammansatt nätverk som samlar på dessa brev.

Bokens huvudperson förlorar sin fru i en flygkrasch. Besatt av tanken att det kan finnas ett brev ger han sig ut på en allt mer vågad jakt bland samlarna. Han finner ett oförklarligt samband mellan ett brev skrivet vid en flygkrasch i Polen 1976 och i ett annat från en krasch i Japan 1985.  Samma person omnämns i brev från helt olika plats och tid, trots att samtliga passagerare omkom vid bägge olyckorna.

Att hitta på saker, är det ett behov som uppstår när man till vardags sysslar med något så pass prosaiskt som samhällsfastigheter till vardags?
Ja, så kanske det kan vara. Men jag tänker att det också kan finnas likheter.

Hurdå?
– Jag har varit entreprenör i hela mitt liv. Att starta ett bolag och ta det vidare – där finns det många paralleller med ett romanprojekt. I bägge fallen handlar det om kreativitet och ett skapande. Men för mig är också den solitära tillvaro skrivandet erbjuder en viktig avkoppling från det intensiva och sociala arbete det innebär att driva Sehlhall.

Kanske är det bra att utveckla förmågan att ställa upp olika fiktiva scenarier? Vad ser du för utveckling på marknaden samhällsfastigheter?
– Ingen är opåverkad av coronakrisen, men vår marknad berörs i nuläget i relativt liten utsträckning då vi uteslutande arbetar med omsorgsfastigheter. Bostadsrättsmarknaden skakade redan innan, och nu ser vi hur kommersiella marknaden allt mer skakas om. Då kommer fler att söka sig till samhällsfastigheter. Så konkurrensen ökar.

Så det blir tuffare?
– Ja, men det är bra. För det finns ett akut behov av mer social infrastruktur i Sverige. Men det är också komplexa produkter det handlar om. Jag trodde att konkurrensen skulle bli tuff, men det är så många regler och lagrum som möts när det handlar om samhällskritiska fastigheter och kommunerna söker sig därför till de som har erfarenhet. Vi har arbetat med detta segment i tolv år. Vi går också gärna samman i joint ventures med mer oerfarna fastighetsutvecklare som söker sig till oss.

Men påverkas själva fastigheterna?
– Ja, coronakrisen har än mer tydliggjort skillnaderna mellan nya och gamla äldreboenden. En stor del av de boenden som idag finns byggdes på sjuttiotalet och har en undermålig arbets- och boendemiljö, men nu tillkommer också kliniska aspekter som att det ska vara möjligt att stänga av mellan avdelningar och krav på hygienisk luftbehandling. Där kommer det att ställas allt större krav på att bygga nytt.

Vilket för oss åter till det litterära, virusspridning är temat för dina två första böcker.
– Ja, när jag bläddrar i dem nu är det skrämmande likt. Det coronavirus jag beskrev var såklart ännu dödligare – för spänningens skull. Men hur det smittar, hur tidningsrubrikerna ser ut och hur myndigheterna reagerar är exakt där vi är idag. Jag tänkte att jag skrev en apokalyptisk fantasi och kunde inte tro att det skulle bli verklighet.

Rättigheterna till samtliga tre böcker är sålda till Hollywood. Max Borenstein, som tidigare arbetat med bland annat Godzilla-filmerna, Game of Thrones och ”Minority Report” arbetar på att omvandla Brända brev till en tv-serie. I nuläget är det dock ej klart om den realiseras.

Men om det blir av. Kommer du hålla fast vid vd-jobbet om det blir en blockbuster?
– Absolut! Jag är största ägare tillsammans med Petter Hallenberg. För oss är det ett långsiktigt projekt. Sehlhall är mitt livsverk.

Annons: