Elbilar som laddas i vanliga 230 voltsuttag har orsakat flera bränder. Därför uppmanar Elsäkerhetsverket landets fastighetsägare att informera sina hyresgäster om farorna.
Antalet elbilar som rullar på våra vägar ökar stadigt. Men bristen på laddplatser är stor. Därför använder många elbilsägare sina motorvärmaruttag med 230 voltsuttag, så kallade schukouttag, för att ladda sina bilar. Kortare stunder är detta oftast inget problem, förutsatt att man ställer ned laddströmmen så pass mycket att uttaget inte blir överhettat.
Enligt Anders Richert, teknisk direktör på Elsäkerhetsverket, är tumregeln att åtta ampere är en rimlig nivå för tillfälliga laddningar.
– Många har inte koll på det här. De ser att motorvärmaruttaget klarar 16 ampere och tror att allt är okej. Men laddning av elbilar sker oftast under en betydligt längre period än en motorvärmare är igång för att förvärma motor och kupé och den långa tiden med hög last är inte de här uttagen vanligtvis inte testade och gjorda för. Och en vanlig människa ser inte skillnad på ett ”förstärkt” schukouttag och ett vanligt schukouttag, säger han.
De riktigt allvarliga problemen kan uppstå när flera bilar laddar i schukouttag på samma parkeringsplats eller garage, och uttagen är seriekopplade.
– Om flera bilar laddar på en rad seriekopplade uttag, så kanske det inte är problem för det sista uttaget, speciellt om man justerar ner laddströmmen. Men det första uttaget i kedjan får ju all ström igenom sig och kan bli väldigt varmt, trots att alla följt våra rekommendationer och ställt in att bilen endast laddas med max åtta ampere. Sammanlagringen blir så stor i de första uttagen att de då kan bli för varmt och börja smälta ändå säger Anders Richert.
Det är just i sådana situationer som bränder kan uppstå. Anders Richert berättar att det kan handla om alltifrån stickproppar, uttag och ledningar som har smält till hela byggnader som börjat brinna
– Uttagen blir först väldigt varma och, om de är vita, så blir de successivt brunare. Stickproppar och ledningar kan bli mjuka och missformas. Har man tur eller är uppmärksam så upptäcker man det i tid. Men vi har exempel på bränder som startat i garage och sedan spridit sig så att hela huset brann ned, säger Anders Richert.
Vissa elbilsägare använder sig av timrar för att ställa in när bilen ska laddas. Även dessa kan skapa stora problem. Det finns fabrikat som är testade för kontinuerlig drift med hög ström, men en vanlig timer från exempelvis Clas Ohlson eller Jula egentligen gjord för att tända lampor och liknande, enligt Anders Richert. Och även om det står att den klarar av 16 ampere, så är inte produkten tillverkad och testad för att klara den längre belastning med den strömstyrkan.
– Vi har exempel med elbilsägare som använder en timer så att laddningen ska börja en viss tid på kvällen och sedan ladda bilen under hela natten. Såväl timer som uttag kan då givetvis bli överhettade om strömmen inte är nedställd och laddningen är igång under en lång tidsperiod. I Värmland har vi exempel på en sådan brand där hus och carport blev totalförstört, säger Anders Richert.
Många bostadsrättsföreningar och hyresvärdar han har varit kontakt med har helt enkelt förbjudit laddning i motorvärmaruttag.
– Det är å ena sidan bra ur säkerhetssynpunkt, men å andra sidan blir det ju svårare för de boende att skaffa elbil. Så rekommendationen till fastighetsägare och brf-styrelser är att installera ordentliga laddpunkter, även om det kan upplevas som en stor investering så är det en bra investering för el- och brandsäkerheten, säger han.