Satsar på språkanpassad förvaltning

Det relativt nystartade bolaget Fastighetssupport i Väst har inlett ett samarbete med NordicLife Förvaltning. Tanken är att lösa ett ökat behov av språkanpassad boendedialog mellan fastighetsvärdar och hyresgäster.

Annons:

Annons:


Mustapha Timir kom till Sverige från Somalia som tonåring. Som många andra nyanlända brottades han med bristande utbildning, men han fixade utbildningen till fastighetsvärd och började som praktikant hos ett bostadsbolag 2008. I tio år arbetade han som fastighetsvärd, och utbildade sig även till förvaltare, framför allt i mångkulturella områden som Bergsjön och Backa. Där såg han ett stort behov av boendedialog, framförallt i samband med stora renoveringar. Inte minst såg han nödvändigheten att kunna informera på bristspråk som arabiska och somaliska.

– Genom att kunna överbrygga språk- och kulturbarriären kan vi hjälpa grannar att hitta varandra och att värden når fram till olika grupper av hyresgäster, säger Mustapha Timir.

Det var med ambitionen att vara bryggan mellan fastighetsbolagen och deras hyresgäster som han skapade företaget Fastighetssupport för drygt ett år sedan.

Från att ha arbetat brett som fastighetskonsulter har bolaget nu renodlat sitt tjänsteutbud till språkanpassad boendeintroduktion, språkanpassad boendeassistans och trygghetsservice i samband med bland annat. störningsärenden och olovlig andrahandsuthyrning och språkanpassad boendedialog vid ombyggnadsprojekt.

Det har resulterat i ett första större uppdrag för NordicLife Förvaltning. Ett bolag som erbjuder fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling både för hyresfastigheter, bostadsrättsföreningar och kommersiella fastigheter.

– När behovet väl uppstår är oerhört viktigt för oss att alltid snabbt kunna tillhandahålla information till berörda boende och lokalhyresgäster på olika språk. Detta kan vara exempelvis i samband med in- och avflyttning, hyresförhandlingar, bostadsaffärer, renoveringsprojekt eller andra frågor i den dagliga förvaltningen. Genom detta spännande samarbete med Fastighetssupport i Väst har vi nu ytterligare ett skarpt verktyg för att kunna tillmötesgå dessa önskemål på bästa möjliga sätt, säger Magnus Ersman på NordicLife Förvaltning AB.

Mustapha Timir ser ett ökat behov av bostadssociala tjänster sedan hyreslagen skärpes den 1 oktober avseende oriktiga hyresförhållande.

–  Vår vision är att hjälpa fastighetsägare att jobba på ett mer strukturerat sätt med bostadssociala frågor för att uppnå nöjdare hyresgäster och medarbetare som trivs. I förlängningen kommer detta leda till tryggare och hållbara boendemiljöer men framöver allt effektiv förvaltning. Nu ska det bli spännande att tillsammans med NordicLife Förvaltning AB skapa trygga boendemiljöer genom förebyggande och proaktivt arbetssätt, säger Mustapha Timir.

Annons: