Att ta trappan istället för hissen sätter fart på blodcirkulationen till lungor och hjärta. Foto: Susanna Sköld.
Publicerat 16 december, 2016

Såhär kan du träna på kontoret

Du behöver inte ta dig iväg till gymmet efter jobbet för att få bukt med stela leder. Här kommer tre tips ur boken ”Smygträning för stillasittare” som kan få fart på blodcirkulationen, motverka musarm och ge starka lårmuskler.

Vi bjuder på tre enkla övningar som kan stärka din fysik och göra dig mer alert på jobbet:

[ Annons ]

1. Trappa upp cirkulationen
Blodcirkulationen till hjärta och lungor försämras när du sitter still länge. Passa på att ta trapporna istället för hissen till eller från kontoret, eller om du rör dig mellan olika våningsplan under dagen.

2. Starkt sittande
Du kan träna lårmusklerna utan att resa dig från din stol. Böj in knäna så långt under sitsen som det går. Håll kvar i 10 sekunder och släpp. Upprepa tre gånger.

3. Farväl musarm
Du kan förebygga och lindra musarm genom att trycka handflatorna mot varandra och lyfta armbågarna utåt från kroppen. Övningen sträcker ut musklerna på armens undersida.

Att ta trappan istället för hissen sätter fart på blodcirkulationen till lungor och hjärta.
1. Att ta trappan istället för hissen sätter fart på blodcirkulationen till lungor och hjärta.
Övning 2
2. Dags att träna lårmusklerna.
Övning 3
3. så här undviker du musarm.

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]