Henriette Johansson, Vasakronan. Foto: Gustav Kaiser
Publicerat 27 mars, 2025

Så vill Vasakronan stötta småbutiker i en digitaliserad handel

Vasakronan har länge arbetat med pop-up butiker, där små som stora får chansen att visa vad de går för. Henriette Johansson, affärschef handel Stockholm på stora Vasakronan, utvecklar tankarna om de små hyresgästerna.

Henriette Johansson anser att det krävs en gedigen blandning av handel, restauranger, kultur och upplevelser för att skapa attraktiva stadskärnor.

– Vi tror på en blandning där nya koncept ligger sida vid sida med det mer välkända, och där stora såväl som små aktörer får rätt förutsättningar att möta sina kunder. Det betyder i förlängningen att vi inte utesluter någon. Det handlar om att hitta rätt aktör till rätt stråk och område för att få till en variation och mångfald, säger hon.

[ Annons ]

Har ni någon särskild strategi för att behålla eller få in denna typ av butiker i ert bestånd?

– Nej, egentligen inte. Det handlar mer om att se till helheten. Varje område och varje stråk i det området fyller sin funktion, och för våra områden och stråk har vi strategier. Sen är det ju dessutom så att olika varumärken har olika behov och önskemål, de försöker vi möta på olika sätt genom att erbjuda olika typer av lokallösningar. Det är som jag sagt viktigt att såväl stora som små aktörer erbjuds rätt förutsättningar att möta just sina kunder. Vi vill ju också ha lite mer nischade butiker blandat med större. De mindre aktörerna bidrar ofta med karaktär.

Handeln genomgår en stor strukturell förändring. Det specialiserade utbud som dessa småbutiker erbjuder hittar vi i många fall på nätet. Vad har du för tankar kring småbutikernas överlevnad? Krävs det nya strategier?

– Jag skulle vilja säga att handeln är i ständig förändring. Det gör att den stora och gemensamma utmaningen för alla aktörer är att löpande erbjuda kunderna det kunderna söker när de söker det. Här tror jag att det är viktigt att se till de kvaliteter som den fysiska butiken kan erbjuda till skillnad från nätbutikerna och då tänker jag främst på butiken som mötesplats.

Vilka kvaliteter syftar du på?

– I en fysisk butik kan du både känna och klämma på produkter, prova dem på plats och dessutom ta dem med dig hem på en gång. De butiker som har möjlighet att presentera sitt utbud på ett smakfullt och attraktivt sätt och samtidigt ger fin service, kanske i kombination med näthandel, tror jag är vinnare i det långa loppet.

Hur resonerar ni kring hyran? Är det rimligt att i högre grad differentiera hyressättningen för att behålla de kvaliteter som dessa butiker tillför?

– En hyra är i grunden alltid marknadsmässig. Det betyder i korthet att den styrs av utbud och efterfrågan på en specifik plats och är en gemensam överenskommelse mellan två parter vid en given tidpunkt. På det sättet är hyran differentierad. Hyran är också bara en del i en större överenskommelse som vi som fastighetsägare tillsammans med våra kunder ska enas om.

Märker ni att dessa typer av butiker ibland har det tuffare än andra?

– Det enkla svaret på frågan är att ett hyresförhållande är en affärsmässig uppgörelse mellan två parter där vi och våra kunder förbinder oss att leva upp till ett antal villkor. I det ingår att ha en löpande och nära dialog mellan parterna. Det gör att insikten att en kund har det tufft sällan – om någonsin – kommer som en överraskning, varken för oss eller kunden.

Om en av dessa butiker skulle hamna i en tuff period. Hade ni då, tillfälligt, gått in och stöttat på något sätt?

– Vi kan på olika sätt stötta en kund som har det tillfälligt tufft men en grundförutsättning för det är att kunden har en i grunden lönsam affär. Att långsiktigt stötta en kund som vi bedömer har små möjligheter att ta sig ur en tillfällig svacka är inte en hållbar lösning.

Finns det andra sätt att få in eller behålla denna typ av utbud i beståndet?

– Eftersom efterfrågan från våra kunders kunder ständigt utvecklas och förändras så lägger vi mycket tid både på att på ligga nära våra kunder och att omvärldsbevaka. Målet är så klart att de som rör sig i våra städer ska uppleva att man hittar det man söker. Om det är en mindre och nischad aktör så är vi inte främmande för att ta in en sådan, och det gör vi.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]