Foto: Shutterstock.
Publicerat 22 mars, 2023

De boende hjälpte till med vattenbesparingar

Allmännyttiga Bostadsbolaget i Göteborg sparade närmare 30 000 kubikmeter vatten med hjälp av sina hyresgäster. Inför World Water Day uppmanar man nu sina branschkollegor att följa exemplet.

I dag, den 22 mars, går Internationella Världsvattendagen World Water Day av stapeln. Initiativet fokuserar på hållbar vattenförvaltning och årets tema är ”Påskynda omställningen” med en uppmaning till alla att agera utifrån sina förutsättningar. 

Allmännyttiga Bostadsbolaget i Göteborg hörsammade uppmaningen och lanserade i december 2022 vattensparkampanjen #Waterhack, med målet att spara fem procent av vattenförbrukningen fram till den 31 mars i år. Kampanjen bestod av en informativ del för att öka medvetenheten, men också en tävling där hyresgästerna inspirerar med sina bästa vattenspartips. 

[ Annons ]

– Engagemanget har varit väldigt stort, och hyresgästerna har kommit på många bra tips. Mycket har handlat om att spara vatten vid tandborstning och duschning, men även mer snillrika tips, som att vattna växter med avkok av vatten, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Med en vecka kvar av kampanjen står det klart att målet inte bara har nåtts, utan även överträffats. Under perioden januari-februari har Bostadsbolaget sparat hela 5,9 procent, jämfört med 2022. Det motsvarar 28 419 kubikmeter vatten och runt 1 250 000 kronor i minskade kostnader för kallvatten och uppvärmning av vatten.

– De här pengarna kan vi nu i stället använda till investeringar och underhåll av våra fastigheter, vilket kommer hyresgästerna till godo, säger Oskar Scheiene.

Kampanjen tar slut i mars men budskapet kommer att kommuniceras till hyresgästerna även fortsättningsvis. Frågan är hur mycket vatten Bostadsbolaget sparat när World Water Day 2024 går av stapeln?

– Ja, du. Vi hade målet att spara fem procent, och det har vi redan slagit. Vi hoppas att hyresgästerna fortsätter att spara vatten, och då blir ju effekterna väldigt stora. Vattenanvändningen ser ganska jämn ut över hela året så det borde inte vara omöjligt att nå, säger Oskar Scheiene.

Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget. Foto: Bostadsbolaget.

Bostadsbolaget kommer även att installera ett system för individuell mätning och debitering av vatten, med målet att det ska vara på plats 2030.

– Då kommer hyresgästerna själva få betala för vattnet, så #Waterhack bidrar även till att de redan nu börja tänka i rätt banor kring vatten som resurs och se över sin vattenanvändning, säger Oskar Scheiene.

Han uppmanar nu kollegorna i branschen att följa Bostadsbolagets exempel med #Waterhack och inspirera till ett engagemang bland sina hyresgäster. Han bjuder till och med på några tips för att underlätta arbetet och menar att det första man bör göra är att ge de boende bra förutsättningar för att spara vatten, genom att exempelvis installera snålspolande utrustning, samt att se till att varmvattensystemen är väl injusterade. 

– Det är även viktigt att medvetandegöra för hyresgästerna att vatten är en resurs vi måste vara rädda om. Många tror att vi har hur mycket vatten som helst och att det är väldigt billigt, men det är det inte. Redan förra året såg vi enorma kostnadsökningar och det kommer fortsätta, säger Oskar Scheiene.Allmännyttiga Bostadsbolaget i Göteborg sparade närmare 30 000 kubikmeter vatten med hjälp av sina hyresgäster. Inför World Water Day uppmanar man nu sina branschkollegor att följa exemplet.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]