Akademiska Hus byggnad Lux knep en delad förstaplats i årets upplaga av Svenska Ljuspriset. Douglas Hillgrund står bakom ljusdesignen.
Jämfört med tidigare års pristagares verk, som exempelvis en fantasifull ljussättning av familjebacken i Åre, ser det ju faktiskt inte så märkvärdigt ut. Men det var just det som var meningen.
Det var Ivan Widell hos fastighetsägaren Akademiska Hus som ansvarade för de tekniska bitarna när Zoologen och Zoofysiologen skulle förvandlas till en samlingspunkt för humaniora. Där fanns så klart de vanliga kraven på att den nya belysningen skulle vara driftsäker och energisnål.
Med alla de möjligheter som nu finns är det lätt att det blir julgran av det hela. Därför är det viktigt att ha ett nära samarbete med arkitekten så att man hittar en bra balans.
Douglas Hillgrund, ljusrådgivare, Fagerhult
– Men framförallt ville vi inte att miljön skulle upplevas som ljussatt, utan vara funktionell och smälta in i helheten. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det är kul att gå in i lokalerna och veta hur mycket jobb som faktiskt är nedlagt. Men om jag inte hade vetat hade jag inte tänkt på det, säger Ivan Widell.

Den som hade huvudansvaret var ljusdesignern Douglas Hillgrund, då på konsultföretaget Cowi, numera ljusrådgivare på Fagerhult.
– Med alla de möjligheter som nu finns är det lätt att det blir julgran av det hela. Därför är det viktigt att ha ett nära samarbete med arkitekten så att man hittar en bra balans.
Här har ljusets viktigaste uppgift varit att skapa en optimal studiemiljö och att underlätta orienteringen genom den stora byggnadens olika delar.
– Men i många beställarkrav fokuserar man enbart på horisontalplanet, alltså det rent funktionella ljuset på golvet. Problemet är att det lätt blir platt och monotont. Men så fort man får ljus på väggarna upplever man rummet på ett annat sätt, säger Douglas Hillgrund.
Därför har han jobbat mycket med kontraster. Ganska enkla lösningar som ger stor effekt.
– I hörsalarna använder vi, som man alltid brukar göra, ett varmt ljus som arbetsljus. Men väggarna har vi belyst med ett kallare ljus som vi har fällt in mellan tak och vägg. På så vis undviker vi den monotona känsla som annars lätt blir i ett sådant rum, säger Douglas Hillgrund.
Just att på olika vis integrera ljuset i inredningen är effektfullt och möjligt tack vare den snabba utvecklingen av LED-tekniken.
Douglas Hillgrunds mantra är att alltid belysa någonting – och i ett universitetsbibliotek är det såklart böckerna. Därför är belysningen integrerad i hyllorna.
– Men från början ville man ha vanlig takbelysning eftersom man inte visste om rummet skulle användas som bibliotek även i framtiden. Men sätter man belysningen jämt i taket och placerar bokhyllorna sen hamnar ljuset lite var som helst. Det är slöseri med ljus.
Istället förberedde man med kablar och kopplingspunkter så att det är lätt att göra om då behoven ändras.
Vissa delar av ljussättningen är trots allt ganska spektakulära även om man inte tänker på det. I entrén har man byggt in en del av en gammal fasad. På dagen lyses väggen upp av naturligt ljus via en lanternin. Men när mörkret faller tar ett artificiellt dagsljus över.
– Eftersom lanterninen finns där på dagen är det knappt man tänker på ljuset. Det upplevs nästan som ett ett lätt månljus som strilar ner uppifrån.