Foto: Femern A/S.
Publicerat 15 mars, 2016

Så ska världens längsta sänktunnel byggas

Cowi har fått uppdraget att bygga den längsta sänktunneln i världen som kommer att knyta ihop Danmark med Tyskland.

Cowi, som arbetar som konsult för det vinnande entreprenörskonsortiet Femern Link Contractors, får uppdraget att utforma den 18 kilometer långa sänktunneln. I uppdraget ingår även utforming av anslutande ramper och portaler, broar och dammar, samt betalstationer och administrationsbyggnader.

[ Annons ]

– Vi är stolta över att vara konsulter för den största delen av projektet och ser fram emot att designa världens längsta sänktunnel, säger Lars Hauge, Regional Vice President för Bridge, Tunnel and Marine Structures hos Cowi.

Cowi har tidigare utfromat både Storabältförbindelsen och Öresundsförbindelsen i Danmark. Det nya projektet förväntas sysselsätta 120-140 ingenjörer under en period på upp till tre år.

Fehmarn-förbindelsen förväntas öppna för trafiken år 2028 och projektkostnaden uppskattas för närvarande till 52,6 miljarder danska kronor.

Här berättar företaget mer om konstruktionen av världens längsta sänktunnel:

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]