I april samlades 35 elever från gymnasieskolor i Sigtuna kommun under ett dygn i husutställningen Nybygget i Airport City i Stockholm. Målet var att skapa kampanjer för att få fler ungdomar att bosätta sig i kommunen.
Publicerat 6 maj, 2014

Så ska fler unga vuxna bosätta sig i Sigtuna kommun

I april samlades 35 elever från gymnasieskolor i Sigtuna kommun under ett dygn i husutställningen Nybygget i Airport City i Stockholm. Målet var att skapa kampanjer för att få fler ungdomar att bosätta sig i kommunen.

Innovation Camp är namnet på den första workshop som genomförts med ungdomar i Sigtuna kommun för att på olika sätt väcka intresset för ungdomar och unga vuxna att stanna kvar eller flytta till Sigtuna kommun. Under i dygn i april fick 35 gymnasieelever utmaningen att skapa en kampanjer för att öka intresset för kommunen.

[ Annons ]

– Innovation Camp har varit jättekul! Uppgiften var utmanande eftersom det var svårt att hitta en konkret lösning och använda det som redan finns i kommunen, men det var en kul utmaning. Vi trodde dessutom att vi skulle övernatta i en gymnastiksal så att få vara i ett eget hus var jättebra! berättar deltagaren John Crafoord.

Det vinnande bidragets idé gick ut på att genom fem olika strategier nå ut till unga vuxna under slogan: ”Varför inte både och?”. Juryns motivering lydde: Med ett enkelt och tydligt budskap och med utgångspunkt i allt Sigtuna har att erbjuda förklarar gruppen genom kampanjen att om man bor här behöver man inte välja – här finns allt och lite till. Kampanjens budskap tar utgångspunkt i vad dagens ungdomar vill ha och utifrån den kunskapen har man tagit fram ett komplett kampanjpaket. Gruppen har skapat en modell för medskapande innehållande ett härligt mått av kaxighet.

Camilla Yngfalk, platschef på Nybygget, ser fram emot liknade upplägg där Nybygget, i Airport City, kan fungera som en plattform för möten av olika slag.
– Nybygget är en speciell plats. Här kan besökare som ska bygga hus eller går i renoveringstankar få inspiration och kunskap om nybyggnation och vilket utbud som finns vad gäller hus och inredning, men våra 20 000 m² är också en plats där möten sker och idéer föds – det visar inte minst de kreativa kampanjer ungdomarna lyckats frambringa under ett hektiskt dygn hos oss, säger Camilla Yngfalk.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]