[ Annons ]

David Nilsson, vd på Linköping City Samverkan.
Publicerat 3 juni, 2020

Så ska digital och fysisk handel knytas samman

E-handelns tillväxt, som accelererat under coronapandemin, är ett av de största hoten mot stadskärnorna. David Nilsson, från Linköping City Samverkan, berättar om hur fem städer gått samman för att vända e-handeln till stadskärnornas fördel.

Efter de första rena krisåtgärderna börjar det nu skönjas mer långsiktiga satsningar för stadskärnorna post-corona. Ett exempel är utbildningssamarbetet CityKompetens mellan fem städer, som ska hjälpa näringslivet att ta ännu ett kliv framåt. Här är fokus dels att kapa kostnader men framförallt att hitta nya affärsmodeller.

– I stället för att försöka motverka den växande e-handeln så måste vi hitta sätt att göra den till en del av kunderbjudandet. Många kunder söker inspiration på sociala medier, men man saknar ofta möjligheten att klämma och känna.

[ Annons ]

Det säger David Nilsson, vd på Linköping City Samverkan. I CityKompetens samarbetar han med Malmö Citysamverkan, Helsingborg City, Innerstaden Göteborg, City Örebro. Utbildningarna består av filmsekvenser inom olika ämnen. Upplägget är tänkt att vara optimalt för företagare som i sin egen takt, och när de passar dem, kan titta på filmerna, prova i sin verksamhet och kunna se olika avsnitt vid fler tillfällen om de önskar. Hanna Candell som leder Helsingborg City, berättar att man tagit fram en e-handelsutbildning som fått bra respons och som nu ska spridas i nätverket.

– Att gemensamt utveckla närvaron i sociala medier är något vi arbetar mycket med. För det är där många av oss numera befinner oss större delen av tiden, säger David Nilsson.

Han betonar att det handlar om mer än att bara markera närvaro med tjusiga bilder på Instagram.

– Det handlar om att vara där kunderna är. Vi har en bred utbildning som riktar in sig på att knyta samman det digitala med den fysiska handeln på ett sätt som leder till köpbeslut. Det kan handla om att e-handeln blir ett komplement till butiken, eller att hitta sätt att underlätta köp och leveranser via sociala medier, säger David Nilsson.

Han berättar att många kommit långt redan innan coronakrisen, men att det nu blivit allt mer akut.

– I Linköping finns det många exempel på hur butikerna snabbt löste leveransproblem med finurligt enkla lösningar som man kommunicerade i sociala medier. Alltifrån att kunderna knackade på butiksfönstret för att personal skulle komma ut med varorna man beställt digitalt, till att man cyklade hem med varor till riskgrupper, säger David Nilsson.

Utbildningssatsningen CityKompetens finansieras av de olika städerna, men David Nilsson ser gärna att fler stadskärnor ansluter.

– I stadskärnorna finns det redan många butiker som kommit långt i att få digitala besökare att bli fysiska. Man har jobbat med detta redan innan covid-19 och insett att sociala medier är ett viktigt skyltfönster.

[Läs relaterade artiklar]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]