Tolv fastighetsägare i Helsingborg gör en gemensam satsning för ett levande centrum. I projektet sätts dialogen med hyresgästen i fokus.
Publicerat 14 mars, 2014

Så ska centrum i Helsingborg blomma upp

Tolv fastighetsägare i Helsingborg gör en gemensam satsning för ett levande centrum. I projektet sätts dialogen med hyresgästen i fokus.

Blommiga motiv med budskapet ”Möt våren på Kullagatan”pryder just nu elskåpen Kullagatan i Helsingborg. Det är en del i föreningen Handelsplats Kullagatans centrumsatsning.

[ Annons ]

– Vi har en bra dialog med kommunen men vi tror att en mindre grupp fastighetsägare har lättare att fatta snabba beslut. Visioner kan vara bra att ha men ofta är det viktigare att göra något, säger Jan Mark ordförande i föreningen till Helsingborgs Dagblad.

Fastighetsägarna bidrar med en summa beräknad på hur stor fastighet man äger. Man delar bland annat på kostnaderna för markvärme och för renhållningen med kommunen. Föreningen bekostar också en del kommande event.  Men Jan Mark betonar att det viktigaste är att stärka kontakten med hyresgästerna.

– Tidigare var handlarens kanske enda kontakt med fastighetsägaren den hyresavi som damp ner varje månad. I dag lyssnar vi på våra hyresgäster. Är det en lokal som är för stor kanske man kan fixa så att den blir mer lagom. Vi ska också försöka se till att de som driver någon typ av handel får kunskap om hur verksamheten kan utvecklas. Hur kan marknadsföringen blir bättre? Kan man sälja på nätet? Jag är övertygad om att det inte är hyrorna som är handlarnas största problem, säger Jan Mark.

I projektet ställde elever frågor till besökare bland annat om vad de saknade i city.

– Vi vet att många saknar butiker som säljer glas och porslin, leksaker och blommor. Här har vi en stor uppgift, att se till att mixen av butiker blir rätt. Vi kommer också att skriva avtal som innebär att butiksägaren måste följa vissa regler, till exempel när det gäller öppettider, säger Jan Mark.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]