ALMEDALEN Ett seminarium lite utanför den traditionella fastighetssfären bjöd på nya potentiella intäktskällor för fastighetsägaren. Rubriken löd ”Kan transport som tjänst bli ett Netflix för mobilitet”. Björn Wendle, marknadschef på arrangören Trivector förklarar hur:
Publicerat 1 juli, 2015

Så kan fastighetsägare tjäna på nya transporttjänster

ALMEDALEN Ett seminarium lite utanför den traditionella fastighetssfären bjöd på nya potentiella intäktskällor för fastighetsägaren. Rubriken löd ”Kan transport som tjänst bli ett Netflix för mobilitet”. Björn Wendle, marknadschef på arrangören Trivector förklarar hur:

– Det handlar om ett helt nytt system där vi inte längre äger våra fordon i lika stor utsträckning. Kanske innebär det att jag delar min bil med någon annan, eller att jag helt och hållet använder mig av tjänster som andra leverantörer tillhandahåller för mina transportbehov. Det kan vara offentliga, privata och icke kommersiella aktörer. Men vad som behövs är någon form av samordning, en plattform, som gör det möjligt att få tillgång till alla de här tjänsterna. Det är där vi gör en analogi med Netflix.

[ Annons ]

 Är det här saker som redan finns?
– Ja, en del av tjänsterna finns. Men samordningen, transportagenten, finns ännu inte.

 Har fastighetsägare någon roll i denna utveckling?
– Jag tror absolut att det finns en möjlighet för fastighetsägare att spela en roll och att utveckla sin affärsmodell. Vasakronan (vars hållbarhetschef Anna Denell förövrigt var en av paneldeltagarna) med sina gröna kontor skulle också kunna erbjuda en mobilitetstjänst. Eller som när jag idag hyr min lägenhet och betalar en slant för att få tillgång till parkering. Varför skulle jag då inte lika gärna kunna få tillgång till ett helt mobilitetspaket där kollektivtrafik, bilpool och cykeltjänster ingår som en integrerad tjänst.

Idag är detta redan en rörelse som kommer underifrån. Kan näringslivet i detta sekede komma in och göra en affär?
– Ja, det är fortfarande en öppen fråga vem som kommer att skapa den plattform som behövs. De små start up-företagen kan vara dellösningar, men de klarar aldrig att ta hela paketet.

 Märker ni av ett ökat intresse från fastighetsägare för transportfrågor?
– Ja, framförallt när det handlar om att skifta från att bygga bilparkering till att satsa på något annat. Men där gäller det också att kommunerna ställer upp och är beredda att släppa fram nya lösningar.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]