Publicerat 2 december, 2014

Så jobbar jag: Abdi Mohamed, drifttekniker

Under vinjetten ”Så jobbar jag” berättar olika personer i branschen om sin arbetsvardag och sina verktyg för att lyckas på arbetet. Abdi Mohamed, drifttekniker: ”Allt jag gör ska leda till nöjda och glada kunder”

Som drifttekniker vid Solnaenheten på Vasakronan, är en av Abdi Mohameds viktigaste uppgifter att se till att ett så bra inomhusklimat som möjligt skapas. Dessutom är han ett viktigt ansikte utåt för företaget då han oftast är den person som möter hyresgästerna i vardagen.

[ Annons ]

Vad är det viktigaste att tänka på i ditt arbete?
– För mig handlar det om att prioritera mitt arbete på ett sätt som leder till att våra kunder trivs och mår bra. Det är utifrån det förhållningssättet som jag baserar mitt dagliga arbete oavsett om det handlar om att ta hand om felanmälningar, energioptimera fastigheten eller göra spontana kundbesök för att kolla läget.

Vilka är dina viktigaste verktyg i jobbet?
– Apparna Dedu och Vitec är centrala verktyg för att jag ska kunna göra mitt arbete. I Dedu finns alla felanmälningar som tillsammans med det förebyggande underhållet av fastigheten utgör mina arbetsordrar. Vitec hjälper mig i sin tur att kontinuerligt läsa av fastighetens energiförbrukning. Tack vare datorn och apparna i mobilen kan jag vara på plats i fastigheten närmare 90 procent av min tid. På så sätt har jag vad jag behöver för att jobba nära kunderna och finnas tillgänglig. Men mitt arbete består även av en hel del praktiska moment vilket gör att min verktygslåda också kvalar in på listan!

Hur gör du då för att organisera din tid på bästa sätt?
– Högst prioritet har att inom 24 timmar börja åtgärda de felanmäl-ningar som gjorts. Nästa punkt är att planera aktiviteter för den kontinuerliga driftoptimeringen av fastigheten. Men prioriterat för mig är också kundvård. Så ofta jag hinner försöker jag göra spontana kundbesök för att hålla mig uppdaterad om vad som händer och om det finns några frågor eller funderingar.

Hur håller du dig uppdaterad kring vad som händer ute hos kund?
– Förutom direkta samtal med kunden är en viktig informationskanal hyresgästinfo-appen som länkar till deras respektive webbplatser. Vad som händer i branschen försöker jag hålla koll på via Fastighetstidningen, Fastighetsnytt, En bättre värd och Energi & miljö.

Vilket är det bästa råd du fått?
– När jag var alldeles ny i branschen gav vår tekniska förvaltare mig rådet att det alltid är värt att ta sig tid att gå ut i lokalerna för att på plats kontrollera luft och temperatur. Det visar sig till och från att det skiljer en hel del mellan det faktiska inomhusklimatet och vad mätvärdena indikerar.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Eftersom jag brinner för energifrågorna är det en förmån att få jobba på ett företag som också tar dessa frågor på blodigt allvar och ständigt uppmuntrar oss att prova nya lösningar!
susanna kull

Fakta/ Abdi Mohamed
Drifttekniker, Vasakronan
Ålder: 26
Har arbetat på Vasakronan: Tre år
Utbildning: Tvåårig yrkesutbildning i fastighetsteknik med miljöprofil.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]