Så förändrar digital utveckling hotellupplevelsen

Med plattformsekonomi och ökat fokus på hållbarhet kommer hotell- och fastighetsbransch att närma sig varandra. Det menade Lisa Farrar, CDO Nordic Choice Hotels innovationsbolag, på Fastighetsägarnas heldag om digitalisering.

Annons:

Annons:

Annons:


Först ut på Fastighetsägarnas heldag om hur digitalisering påverkar fastighetsbranschen ”Fastighetsbranschens nya verklighet” var Lisa Farrar, CDO Nordic Choice Hotels innovationsbolag Eberry. Helt logiskt eftersom mötet tog plats på Hotel At Six i Stockholm, ett hotel som ingår i hotellkedjan.

Det var ett välbesökt seminarium och Lisa Farrar tog utgångspunkt i det mottagande deltagarna just upplevt när hon pratade om Nordic Choice Hotels investeringar i long stay-boenden och andra nya affärsupplägg.

– Om vi skulle kunna leverera hotellupplevelsen till kontor och lägenheter får vi helt nya möjligheter att skapa nya ekosystem. Vi ser redan nu hur hotell mer och mer används som kontorsyta, sa Lisa Farrar.

Hon talade om hur hotellbranschens framtid ligger i att skapa upplevelser, man vill inte längre bara vara leverantör av sängplatser.

Christoffer Börjesson, CDO Fastighetsägarna Stockholm, hade vilda idéer om hur en sådan upplevelse skulle kunna vara.

– Hur långt borta är det transporterade rummet? Alltså att man kan sätta sig i kontorshubben och börja jobba, sova och sen vakna upp där man ska vara?

– Det kanske vi borde satsa på. Men just nu tittar vi mer på hur vi ska kunna hyra ut på timbasis och leverera flexibla lösningar, sa Lisa Farrar.

Men hon menade att hållbarhetstänk och plattformsekonomins möjligheter skapar nya lösningar i hotellbranschen där man delvis kliver in på fastighetsbranschens domäner.

– Men det är samarbete som också kan inkludera fastighetsägare. Där har vi många goda relationer som vi kan dra nytta av, sa Lisa Farrar.

Utöver att skapa nya typer av boende och att inkludera kontorslösningar i hotell tror Lisa Farrar att hotellen kan ha svar på retaildöden.

– Vi tänker att vi ska kunna sälja helt andra tjänster och produkter kopplat till hotellupplevelsen. Som att man kan mötas av ett hotellrum där vi förberett en garderob med utvalda kläder som går att köpa. Vi kommer inte att förflytta hotellrummet, men det kommer att innehålla så mycket mer än bara en säng.

Om hotellet som en bas i en växande plattformsekonomi är en möjlighet så är ett ökat hållbarhetsfokus kanske den största utmaningen. Lisa Farrar talade om en framtid där vi inte längre kan resa i samma utsträckning som vi gör idag.

– Lojalitetsprogram där man tjänar poäng på sin vistelse har funnits länge i branschen. Men lojalitet kommer mer och mer att drivas av andra. Vi vill att man ska komma och vara hos oss även om man inte reser. Vi jobbar på ett koncept där man alltid är incheckad, sa Lisa Farrar.

Det handlar alltså om att kunna utnyttja hotellets möjligheter kanske som kontorsarbetsplats eller som rekreation även på hemmaplan.

Det är tre år sedan Nordic Choice Hotels startade det digitala utvecklingsbolaget Eberry, som leds av Lisa Farrar. Syftet är just att utveckla innovativa upplevelser och tjänster för hotellgäster.

– För att skapa ”världens bästa kundresa” måste vi veta vilka gästerna är. Det är därför vi satsat 250 miljoner på detta digitaliseringsprojekt, berättade Lisa Farrar.

At skapa en fungerade beslutsstruktur är avgörande för att kunna snabba på innovation i en stor organisation, och där har fastighetsbranschen mycket att lära, menade Lisa Farrar.

– Vi trodde att den största utmaningen skulle ligga i att utveckla tekniken. Men det ligger främst i att få med alla anställda, sa Lisa Farrar.