Foto: Riksbyggen.
Publicerat 17 juni, 2021

Riksbyggen lanserar boendeapp

Riksbyggen lanserar den nya appen Hemshare. Tanken är att de boende ska få tillgång till olika tjänster och i förlängningen även kunna köpa, sälja eller låna saker av varandra.

Tanken med Hemshare är att samla alla tjänster på ett och samma ställe och därmed bidra till att skapa en smidigare vardag för de boende. I ett första steg erbjuder appen möjlighet att köpa till exempel städning och it- och hantverkstjänster. Samtliga leverantörer som erbjuder sina tjänster i appen är kvalitetssäkrade och har kollektivavtal.

Hemshare är även tänkt att skapa en närmare relation mellan de boende, och ett större engagemang, samhörighet samt trygghet. 

[ Annons ]

För utvecklingen av appen står Riksbyggens nya proptechbolag Rafino.

– Nya funktioner kommer att utvecklas kontinuerligt för att kunna ge de boende en bekvämare och mer hållbar vardag. Genom appen kan vi omsätta delningsekonomin i praktiken, säger Sofia Enberg, vd för Rafino.

I Hemshare ska det även finnas frågor och svar, kontaktinformation, manualer och skötselinstruktioner. De boende kommer även kunna boka tider i tvättstugan, festlokalen eller andra gemensamma utrymmen. Inom kort kommer Hemshare också att erbjuda möjlighet att dela, sälja, byta eller ge bort saker till sina grannar. Nya funktioner kommer att utvecklas kontinuerligt för att kunna ge de boende en bekvämare och mer hållbar vardag.

– Tjänsteutveckling är en naturlig del i vårt innovations- och hållbarhetsarbete. Vi besitter idag en god kunskap om våra kunder och våra fastigheter, mycket tack vare den stora mängd data som vi har. Genom att kombinera datan med de insikter vi får från användning av våra tjänster kan vi kontinuerlig vidareutveckla och finputsa våra tjänster och erbjudande, säger Siamak Khodayari, chef för digitala enheten på Riksbyggen. 

Riksbyggen utvecklar appen tillsammans med it- och kommunikationsföretaget Consid. Consid har tidigare utvecklat flera boendeappar, bland annat Uppsalahems app. 

– Vi tror att en stor del av våra boende kommer att utnyttja tjänsterna och vi kommer också att se många inspirerande exempel på hur grannsamverkan kommer att öka. Alltifrån att grannar köper och säljer varor till varandra, via utlåning, till att man hjälper varandra med att handla, passar grannens katt, eller be om hjälp och tips om saker i närområdet, säger Sofia Enberg.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]