En helt ny aktör ger sig nu in på den svenska biografmarknaden. Detta tack vare fastighetsbolaget Atrium Ljungbergs satsning på kultur i sina handelsområden.
Den svenska biomarknaden domineras nästan helt av SF Bio och i viss mån svensk Bio. Men nu tänker Nordisk Film, som äger de största biografkedjorna i Danmark och Norge, ge sig in på marknaden. Det är Atrium Ljungberg som bygger de nya biograferna, där Nordisk Film blir hyresgäst.
I Gränbystaden i Uppsala planeras för en biograf med fem salonger med planerad öppning i slutet av 2018. Även i Mobilia i Malmö ska också fem salonger öppnas till våren 2020.
– Vi ser biografer som ett viktigt tillskott av kultur så det kommer vi att satsa på i fler av våra områden. Att satsa på kultur är en del i vår ambition skapa stadsmiljöer som lever alla tider på dygnet. Biografer lockar också till sig flera andra verksamheter som exempelvis restauranger, säger Peter Svanberg, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg.
Just nu går det bra för de svenska biograferna. Förra året ökade antalet besök till 17,8 miljoner.
– Biografmarknaden växer och vi har en stark tro på att bio även i framtiden kommer vara ett av de populäraste kulturvalen. Biografen erbjuder underhållning och socialt umgänge för hela familjen – det är ett riktigt socialt medium, något som folk efterfrågar mer än någonsin. Därför arbetar vi målinriktat på att utvidga vår affär, säger John A. Tønnes, direktör för Nordisk Film Biografer.
När han säger det sneglar han sannolikt på sina nuvarande hemmamarknader. I Norge och Danmark går befolkningen i genomsnitt på bio 2,3 gånger per år – i Sverige är motsvarande siffra 1,7 gånger per år.