Kylan stör inte drifttekniker Dan Jönsson som vant ser över belysningen på taket. Foto: Pia Nordlander
Publicerat 2 mars, 2014

Rekordåret för Erikslund

I ett års tid har Fastighetstidningen följt livet på Erikslund Shopping Center. Ett år av utmärkelser, besöksrekord och ökad omsättning. Men när nyfikenheten kring nykomlingen falnar ?– hur ska de då fortsätta in i framtiden?

Förra året hade Erikslund Shopping Center utanför Västerås över sex miljoner besökare. Det är strax över 16 000 besökare i fastigheten varje dag under året. Men idag är det en mulen måndagsmorgon och parkeringen utanför är nästan tom. Driftteknikern Dan Jönsson testar med försiktighet belysningen i de stora bokstäverna på köpcentrets tak. Hans fingrar arbetar vant och kvickt trots kylan och vinden som viner.

[ Annons ]

– De slocknar någon gång ibland så man får vara här uppe och hålla koll. Bra att passa på när det är lite mindre folk på plats, säger Dan Jönsson som stoppar händerna i jackfickan och blickar ut över taket.?Här uppifrån får man en bättre känsla för hur stort centret, och handelsområdet omkring, egentligen är. Ikea och Erikslund Shopping Center samsas på 90 000 kvadratmeter och det märks när Dan Jönsson och tekniska förvaltaren Bengt Gärdqvist vandrar runt. En kall dag som denna känns det som taket aldrig tar slut.?Det är tydligt att de båda kollegorna trivs här uppe. Trots vintermånaden och kylan ligger snön inte tjock. Så i år har Erikslund Shopping Center, än så länge, inte behövt hyra in snöröjare.
– Vi kontrollerar så att snön inte samlas i drivor. Förra året var det värre, då fick de komma hit två gånger och röja på taket, säger Dan Jönsson.

1 000 kvadratmeter. Så stort är köpcentrets fläktrum, där Dan Jönsson och Bengt Gärdqvist hjälps åt att byta ut ett fläktfilter.
1 000 kvadratmeter. Så stort är köpcentrets fläktrum, där Dan Jönsson och Bengt Gärdqvist hjälps åt att byta ut ett fläktfilter.

Är mycket ute hos hyresgästerna

Dags för de båda kollegorna att bege sig till måndagsmöte med centrumledningen. På dagordningen står framtiden och dess utmaningar. Efter rekordåret gäller för centrumledningen att satsa för att hålla samma rekordnivåer.
Men det tar en stund från fläktrummet på andra våningen, genom kulvertarna och förbi soprummet, till kontoret där centrumledningen sitter. Dan Jönsson berättar att han i början hade svårt att hitta rätt.

Man satte igång ett par larm ?i början och gick fel mer än ett par gånger. Men nu så har jag kartan i huvudet.
Dan Jönsson 

– Man satte igång ett par larm i början och gick fel mer än ett par gånger. Men nu så har jag kartan i huvudet så jag inte går vilse, säger Dan Jönsson och skrattar.
Och att hålla koll på var allt i fastigheten finns är viktigt för Dan och Bengt. De sitter sällan still på kontoret, utan är mestadels ute i byggnaden och hos hyresgästerna.
– Det är nog vi som är mest ute bland hyresgästerna. Det är roligt, inte en dag är den andra lik, säger Bengt Gärdkvist, som har arbetat länge på köpcenter, och fortsätter:
– Fortfarande är huset nytt och det mesta fungerar som det ska. Är 75 procent av hyresgästerna nöjda ska man vara glad och det är de här.
Men det är mycket som ska hinnas med och fastig­heten ska fungera även de stunder då de inte är på plats. Senast förra helgen fick Dan ge sig av på söndagmorgonen för att laga ett läckande element.
– Vi har försökt arbeta med ett företag som kan komma in och hantera tekniska problem när vi inte är på plats men det är svårt. Det är ett stort hus och det är inte lätt att lära upp andra som bara kommer in ibland. Men vi hoppas på att hitta en lösning snart, säger Bengt Gärdqvist och går in på kontoret och häller upp en kopp kaffe.

Det är god stämning när centrumchefen Jessica Alenbring presenterar siffrorna från julhandel på det återkommande måndagsmötet.

908 miljoner kronor i omsättning  under 2013

Kring bordet sitter de nu samlade. Centrumledning som består av centrumchefen Jessica Alenbring, marknadskoordinatorn Therese Karlsson, marknadsassistenten Cecilia Sjöstrand, Bengt och Dan. Varje måndag klockan ett samlas de för ledningsmöte där de går igenom kommande evenemang, delar information och tittar på resultat för centret.
– Vi är en liten grupp med två helt olika inriktningar, drift och kommersiellt. Så det är bra att alla är uppdaterade och välinformerade. På så sätt så jobbar vi effektivare, säger Jessica Alenbring och lägger upp kalkylerna på bordet.
Siffrorna från julhandeln är färdiga och det ser väldigt bra ut.
– Bara i december ökade vi omsättningen med 13 procent jämfört med samma månad förra året och antalet besökare ökade med nio procent. Det är helt otroliga siffror, säger Jessica.
Kollegan Cecilia utbrister.
– Hur ska vi toppa det här?
Gänget runt bordet skrattar hjärtligt. Men det är en intressant fråga hon ställer. Hur ska de kunna fortsätta öka på det sättet de gör idag? Under 2013 ökade Erikslund Shopping Centers omsättning med åtta procent till 908 miljoner kronor och antalet besökare med fem procent. Hur länge kan siffrorna fortsätta att öka?
– Man brukar säga att det tar tre år att sätta ett köpcenter så jag räknar med att vi har ett år till med den här utvecklingen men sedan kommer det att stagnera. Omsättningsmässigt hoppas jag att vi kan öka ändå. Men jag tror att vi får 2014 också och sedan kommer det nog plana ut, säger Jessica Alenbring.

Magkänslan avgör i slutänden

För att arbeta med utvecklingen har centrumledningen en rad olika utredningar kring kundmålgrupper och upptagningsområde. Men i slut­änden så är det magkänslan som är det viktigaste.
– Man kan göra hur många undersökningar som helst och det är intressant att följa kundgruppen. Men någonstans måste man följa magkänsla och erfarenhet. Vår största utmaning är nu att bibehålla drivet med butikerna. Nu går det ju jättebra, men även när det börjar plana ut så måste vi jobba tillsammans för en bra atmosfär i centret.
E-handelns utveckling som oroar många i branschen ser inte Jessica Alenbring som något hot.
– E-handel diskuterar vi hela tiden men den kommer aldrig att kunna konkurrera med upplevelsen av fysisk handel. Därför ska vi vara en destination där man kan umgås och uppleva saker tillsammans. Det får du inte med e-handeln idag.
Istället tror Jessica att de ska arbeta med servicen. Det är nyttan, som gör att besökarna återvänder.
– När det gäller utveckling så tittar vi mycket på USA och där har de ju ett helt annat serviceutbud. Vi kan lära oss mycket av dem.

Energioptimering är största utmaningen

En annan viktig fråga som ledningen ska satsa på under året är hållbarhet. Ikano har en miljö­policy som de arbetar efter och det finns mycket att göra.
– När det gäller miljöarbetet så kan man göra hur mycket som helst. Men vi måste välja ut några delar och vår största utmaning är energioptimering samt att få våra besökare att välja alternativa färdmedel till oss.
Förutom att tillsammans med kommunen utöka busstrafiken och möjliggöra cykelvägar arbetar Jessica, Dan och Bengt för att få hyresgästerna att bli bättre på sopsortering.
– Vi har en matkvarn från alla restaurangerna där vi samlar avfall som blir biogas och ett stort soprum där allt skräp kan återvinnas. Men vi kan bli bättre. Vi tittar därför nu på olika sätt vi kan informera om de vinster man gör med sorteringen. Hur många bussar som kan köra med den biogas vi producerar till exempel, berättar Dan Jönsson.
Mötet som varat lite över en timme är strax slut och kaffe­kopparna står tomma kvar på bordet. Det är dags för dagen att fortsätta. Therese och Jessica springer i väg till nästa möte och Dan beger sig till hyresgästen med det trasiga elementet. Cecilia är redan i färd med att sätta upp Alla hjärtans dagsdekorationerna och Bengt kontrollerar från sin dator att allt är i ordning.
Så fortsätter ännu en dag på Erikslund Shopping Centrum.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]