[ Annons ]

Malmbanan ska upprustas de närmaste åren. Foto: Shutterstock
Publicerat 11 februari, 2025

22 miljarder investeras på väg- och järnväg

Nu finns det pengar till att rusta upp Malmbanan och bygga vidare på Norrbottniabanan. Regeringen beslutade idag att byggstarta tolv infrastrukturprojekt.

Antagligen är det en ren slump. Men samma dag som en rapport visar att var sjätte anställd inom byggbranschen känner sig orolig för att mista jobbet på grund av arbetsbrist, fattar regeringen beslut om byggstarter för viktiga projekt inom väg- och järnväg.

Det rör sig bland annat delar av Norrbotniabanan och inte minst Malmbanan som dragits med allvarliga störningar som påverkar den viktiga leden för LKAB:s transporter till hamnen i Narvik.

[ Annons ]

De projekt som regeringen nu har beslutat om ingår i den gällande nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2022–2033. Totalt är det tolv projekt som ska byggstarta i år och två år framåt. Enligt infrastrukturminister Andreas Carlson är det investeringar som motsvarar ungefär 22 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.

Beslutet innebär bland annat att Norrbotniabanan mellan Dåva utanför Umeå och upp till Skellefteå får grönt ljus för byggstart. Trafikverket får även byggstarta fyra förlängningar av mötesstationer på Malmbanan. I beslutet ingår även byggstart för en förbifart på E22 utanför Söderköping som kommer att passera utanför samhället och i en akvedukt under Göta kanal.

– Sveriges infrastruktur är avgörande för att öka tillväxten – tågen ska gå i tid, föräldrar måste kunna lämna sina barn på skolan och samtidigt komma i tid till jobbet. Därför gör vi historiska satsningar på infrastruktur i Sverige på sammanlagt nästan 1 200 miljarder de kommande 12 åren, säger finansminister Elisabeth Svantesson i ett uttalande.

Johan Deremar, nationalekonom hos Byggföretagen säger i en kommentar att det är bra med besked om Norrbottniabanan och att satsningarna gläder deras medlemsföretag i Norrland,

– Det som regeringen presenterar följer rådande plan med tidigare tagna beslut, tillägger han.


Fakta: följande tolv projekt byggstartas under år 2025–2027:

  • Godsstråket, kapacitetshöjande åtgärder
  • E22 Förbi Söderköping
  • Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
  • Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation
  • Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation
  • Malmbanan Nuortikon, förlängning av mötesstation
  • Norrbotniabanan Dåva–Skellefteå förutom deletappen mötesdriftplats Södra Grundfors
  • Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid
  • E4 Broänge–Daglösten, mötesseparering
  • Järnvågen med överdäckning av E45
  • Luleå C flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)
  • Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]